onzekerheidsprincipe

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

onzekerheidsprincipe

het onzekerheidsprincipe zegt dat je nooit de snelheid en de positie van een deeltje kan weten he?

naar het schijnt is dit om als je de positie wilt weten lichtstralen of dergelijke moet gebruiken die de snelheid aanpassen?

Maar als men de invloed van zo'n lichtquanta op het ander deeltje kent weet, klopt het onzekerheidsprincipe toch niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: onzekerheidsprincipe

Hier vindt je ook nog wat over het onzekerheidsprincipe: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=11591 . Ik denk dat het nuttig is voor je om dat ook even door te lezen.

In dat topic komen verschillende meningen naarboven over de interpretatie van het onzekerheidsprincipe. Maar stel dat je ervan uit gaat dat de positie/snelheid van een deeltje, vb een elektron, beïnvloed wordt door de meting (eigenlijk een foute interpretatie van het principe als ik het goed begrijp).

Bij een meting is er interactie tussen het elektron en een foton, het effect hiervan is niet te voorspellen denk ik, waardoor je de oorspronkelijke eigenschappen van het elektron niet kunt weten.

Reageer