[statistiek] verwachte waarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 156

[statistiek] verwachte waarde

Waarom noemen ze het gemiddelde van een toevalsvariabele X ook de verwachte waarde van X?

Is het omdat deze waarde een voorspelling is (en dus verwachting is, vermits theoretische kansen slechts inschattingen zijn van de feitelijke relatieve frequenties van X ) van de feitelijke gemiddelde waarde van X na veelvuldig uitvoeren van het bijbehorende kansexperiment?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [statistiek] verwachte waarde

Je kan bij gedefinieerde begrippen zoals verwachting niet meer van een algemene betekenis uitgaan. Het gemiddelde van een aantal waarnemingen aan een toevalsvariabele X hoeft niet gelijk te zijn aan de verwachting van X.

Bv De verwachting E(X) van het gemiddelde van het aantal ogen van een aantal worpen met een zuivere dobbelsteen is 3,5. Maar als je 'echt' gooit met een dobbelsteen zal het berekende gemiddelde daarvan gemakkelijk kunnen verschillen.

Nogmaals: hou je aan de definitie van zo'n begrip.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [statistiek] verwachte waarde

Is het omdat deze waarde een voorspelling is (en dus verwachting is, vermits theoretische kansen slechts inschattingen zijn van de feitelijke relatieve frequenties van X ) van de feitelijke gemiddelde waarde van X na veelvuldig uitvoeren van het bijbehorende kansexperiment?
Inderdaad, de verwachtingswaarde van X is dus eigenlijk de verwachting (voorspelling) van het gemiddelde van X.

De kans dat
\(\bar{X}_n\)
(de gemiddelde X bij n herhalingen) naar
\(\mathbb{E}[X]\)
gaat (lees:
\(\pp\left[|\bar{X}_n-\mathbb{E}[X]|<\epsilon\right]\)
voor willekeurig kleine
\(\epsilon\)
) komt overigens willekeurig dicht bij 1 te liggen als n maar groot genoeg wordt.

Niet alle toevalsvariabelen hebben overigens een verwachtingswaarde. Als X bijvoorbeeld een kansdichtheid
\(f(t)=\frac{1}{\pi(t^2+1)}\)
heeft (dat heet een Cauchy verdeling) dan bestaat
\(\mathbb{E}[X]\)
niet.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 156

Re: [statistiek] verwachte waarde

@Rogier, zo had ik het ook begrepen.

@Safe

Ja, maar als je lang blijft dobbelen zal het gemiddelde van de worpen toch de 3,5 benaderen...

Waarom hou ik me dan niet aan de definitie van de begrippen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [statistiek] verwachte waarde

Ik denk dat ik je vraag niet goed begrepen heb.

Je hanteert de wet van de grote aantallen (of de centrale limietstelling) maar niet het begrip verwachtingswaarde, wat je wel bedoelde.

Reageer