Wrijvingen in systeem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Wrijvingen in systeem

Goed mensen,

Bij een theoretische benadering van mijn probleem loop ik een beetje vast. Ik heb een systeem dat het neerzetten van cementzakken moet vergemakkelijken.

Model:

Afbeelding

Filmpje:

http://vimeo.com/7570857

Het werkt naar behoren, echter wil ik de wrijvingen theoretisch in kaart brengen. Hoe werkt het?

Zoals te zien is er een lopende band welke over rollen loopt, en over vlakke delen van de houder. Op de band liggen cementzakken met een gewicht van 420 kg/m. De effectieve lengte van de band in het model is 30 cm. De onderste rollen zullen in contact komen met de grond en zo als aandrijving fungeren. Wanneer de houder onder de cementzakken weg getrokken wordt zullen de cementzakken ten opzicht van de grond niet verplaatsen. De band heeft een nylon laag (binnenste diameter) en een rubber laag (buitenste diameter).

Waar treedt wrijving op, om het simpel te houden;

Tussen de zakken en de band

Tussen de band en de vlakke platen

Tussen de rollen en de asjes

Tussen de asjes en de houder

Tussen de rollen en de band

Tussen de rollen en de ondergrond

Dit zijn de wrijvingen waarmee er gerekend gaat worden. Met de spanning in de band buiten beschouwing gelaten is het berekenen van de glijwrijvingen tussen de assen en rollen en tussen de assen en de houder makkelijk te doen volgens:

F=mu* N

N=G*g

G=420*0,3m*g=1236N

De wrijvingscoefficienten (mu) zijn te vinden maar daar wil ik jullie niet mee lastig vallen. Ook is zo de wrijving tussen de band en de vlakke platen te berekenen.

Maar nu blijven de rolwrijvingen nog over om te berekenen net als het effect van de massatraagheid van de lading.. Theoretisch zal deze traagheid de aandrijving helpen.

Nu bestaan de wetten van Newton:

F=m*a maar de lading wordt niet verplaatst dus gaat deze vlieger niet op? De houder wordt natuurlijk wel verplaatst.

Ik zoek een manier om het verband tussen de benodigde aandrijving en de massa van de lading te vinden. Hierbij zijn de variabelen: diameter van de rollen, aantal rollen. Daarvoor zou ik het effect van de massatraagheid willen weten en een manier om de wrijving tussen de rollen en de ondergrond (pure rolwrijving?) in dit geval uit te rekenen.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Reageer