Zwarte bol wordt rode lijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Zwarte bol wordt rode lijn

Hallo,

ik moet op school een wetenschappelijke opstelling maken die het volgende fenomeen toont:

wanneer je een zwarte stip aan een bepaalde snelheid een cirkelvormige beweging laat afleggen gaat deze een zwarte cirkel vertonen. Nu, wanneer je deze snelheid zodanig opdrijft, zou dit een rode cirkel moeten worden.

Nu is mijn vraag (na het nodige maar geen resultaat hebben opzoekwerk) welke snelheid de schijf moet hebben om dit zichtbaar te maken. Ik zou namelijk een motortje moeten hebben die deze snelheid kan geven.

Alvast bedankt!

Simon

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Zwarte bol wordt rode lijn

Ik vermoed dat dit een effect is dat te maken heeft met de werking van het menselijke oog eerder dan met de natuurkunde van bewegende zwarte stippen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zwarte bol wordt rode lijn

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum dan in het geneeskundeforum of natuurkundeforum en is daarom verplaatst.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Zwarte bol wordt rode lijn

Mongske schreef:wanneer je een zwarte stip aan een bepaalde snelheid een cirkelvormige beweging laat afleggen gaat deze een zwarte cirkel vertonen. Nu, wanneer je deze snelheid zodanig opdrijft, zou dit een rode cirkel moeten worden.

Nu is mijn vraag (na het nodige maar geen resultaat hebben opzoekwerk) welke snelheid de schijf moet hebben om dit zichtbaar te maken. Ik zou namelijk een motortje moeten hebben die deze snelheid kan geven.
Kijk eens naar http://www.michaelbach.de/ot/col_benham/index.html, dan kun je zien welke rotatiesnelheid nodig is bij Benham's schijf. Maar het moeilijke aan jouw opdracht is dat de draairichting bij jouw schijf niet zal uitmaken, dus je hebt een raadselachtige opdracht gekregen.

Berichten: 2

Re: Zwarte bol wordt rode lijn

Sorry voor de foute plaatsing van topic, maar liep wat verloren in alle fora.

De opdracht was per groep een opstelling maken die het optisch bedrog duidelijk maakt en kan verklaren aan kinderen van 8 tot 99 jaar. Een soort technopolis opstelling dus.

Omdat ik al gehoord had van de zwarte stip die rode lijn vormt vond ik deze wel leuk om te doen.

Ik ben nu even gaan kijken op de link die je mij gaf maar is niet direct datgene wat ik dacht te vinden. Anderzijds is het ook best wel een leuk id.

Re: Zwarte bol wordt rode lijn

De vermoedelijke achtergronden van het verschijnsel worden hier verklaard:

http://www.dbnl.org/tekst/minn004natu01_01...u01_01_0009.htm

Reageer