Gravitatie potentiële energie bij variërende massa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 93

Gravitatie potenti

Ik moet voor een opdracht de potentiële energie van een raket berekenen in functie van de tijd bij een raket waarvan de massa voortdurend verminderd.

Gegeven is dus : h(t) ; M,massa aarde; m, massa raket = 11400 - 10000/64*t; ra,de straal van de aarde en G, de gravitatieconstante.

te berekenen: Epot(t)

=
\( - \frac{G M m(t)}{ra+h(t)} \)
Is dit zo???
BABBAGE

Berichten: 4.246

Re: Gravitatie potenti

Waarom gebruik je de massa van de aarde? Als g niet teveel varieert is het gewoon: m(t)*g*delta_h
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 93

Re: Gravitatie potenti

Waarom gebruik je de massa van de aarde? Als g niet teveel varieert is het gewoon: m(t)*g*delta_h
h_max is 800000 meter hoogte, dan is de verandering van g niet meer verwaarloosbaar é
BABBAGE

Re: Gravitatie potenti

upsilon schreef:Ik moet voor een opdracht de potentiële energie van een raket berekenen in functie van de tijd bij een raket waarvan de massa voortdurend verminderd.

Gegeven is dus : h(t) ; M,massa aarde; m, massa raket = 11400 - 10000/64*t; ra,de straal van de aarde en G, de gravitatieconstante.

te berekenen: Epot(t)

=
\( - \frac{G M m(t)}{ra+h(t)} \)
Is dit zo???
De afstand r(t) van de raket op het tijdstip t tot het zwaarte- en middelpunt van de aarde is dan de som van de straal ra en de hoogte h(t). Dus: r(t) = ra + h(t). Dit is de noemer van de formule. Kan je daar iets mee?

Berichten: 4.246

Re: Gravitatie potenti

h_max is 800000 meter hoogte, dan is de verandering van g niet meer verwaarloosbaar é
Inderdaad, dan klopt het.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 93

Re: Gravitatie potenti

Inderdaad, dan klopt het.
Dat geeft als gevolg dat als je iets steeds op de zelfde hoogte houdt en de massa vermindert dat de gravitatie potentiële energie stijgt? Dat is toch raar...
BABBAGE

Re: Gravitatie potenti

Dat geeft als gevolg dat als je iets steeds op de zelfde hoogte houdt en de massa vermindert dat de gravitatie potentiële energie stijgt? Dat is toch raar...


Een raket vernietigt geen materie, maar werpt deze uit. Wat de raket aan massa verliest, komt er (klassiek gesproken) aan massa van de uitgeworpen materie bij. Als je je over energiebehoud zorgen maakt, moet je naar het hele systeem kijken.

Berichten: 93

Re: Gravitatie potenti

Een raket vernietigt geen materie, maar werpt deze uit. Wat de raket aan massa verliest, komt er (klassiek gesproken) aan massa van de uitgeworpen materie bij. Als je je over energiebehoud zorgen maakt, moet je naar het hele systeem kijken.
Is het dan zinvol om de potentiële energie van een raket te bekijken?
BABBAGE

Berichten: 4.246

Re: Gravitatie potenti

Is het dan zinvol om de potentiële energie van een raket te bekijken?
Je moest het toch uitrekenen? :eusa_whistle:
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 93

Re: Gravitatie potenti

Je moest het toch uitrekenen? :eusa_whistle:
ja idd. Ik vroeg me dat af.
BABBAGE

Re: Gravitatie potenti

ja idd. Ik vroeg me dat af.


Wat is nu nog het probleem?

Reageer