Zoutbrug

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Zoutbrug

Hallo, ik weet dat er in een elektrochemische brug een zoutbrug is die instaat voor de elektrische verbinding tussen de elektrolyt-delen van de cel.

=> Kunnen hier ionen door? Ik veronderstel van wel?

=> Wordt de brug zelf gewijzigd? Hoe?

=> Ik weet dat de concentratie in de brug aan elektrolyt veel hoger moet zijn dan de concentraties in de elektrolytoplossingen. Waarom is dit juist het geval?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 114

Re: Zoutbrug

Ja, ionen kunnen door een zoutbrug bewegen.

De brug zelf zal wat vervuilen door ionen uit de half-cellen.

De brug zelf moet niet de bottleneck vormen voor het verloop van de reacties in de halfcellen. Het summum van bottleneck is de afwezigheid van de zoutbrug. Dan houden de reacties in de halfcellen zeer snel op door ophopende lading.

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Zoutbrug

Dus de hoge concentratie zorgt ervoor dat er geen te grote 'elektrische weerstand' ontstaat, die de reactie zou saboteren.

Bedankt!

\\ edit

Ik lees in de cursus dat de concentratie van de zoutbrug daalt?

Hoe komt dat?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 114

Re: Zoutbrug

De ionen in de zoutbrug kunnen vrij bewegen. Daarvoor zijn ze ingehuurd. Als de concentratie op een plaats A hoger is dan op een andere plaats B, dan is de uitstroom (door diffusie) van ionen vanaf die plaats A groter dan de instroom (door diffusie) vanuit plaats B. Plaats A is hier de zoutbrug en plaats B de vloeistof van de halfcel.

In de scheikunde en natuurkunde beweegt op microschaal altijd alles, anders gebeurt er letterlijk niets!

Bert

Reageer