Pws krachten die werken op een opstijgende heliumballon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Pws krachten die werken op een opstijgende heliumballon

hallo

ik moet voor mijn pws in theorie de maximaale snelheid die een ballon met helium haald te kunnen bereken.

maar heeft iemand enige idee waar je of een formule of gegevens vandaan kan halen zodat ik het kan bereken?

groetjes tom

Berichten: 208

Re: Pws krachten die werken op een opstijgende heliumballon

Kijk is naar de wet van archimedes...

Verder werkt natuurkijk de zwaartekracht op de ballon

En zal er enige wrijving optreden (hier zul je dan denk ik een onderzoekje aan moeten doen), zoek hierbij verhoudingen tussen inhoud oppervlak en de wrijving

Dan zal er wel een grote zijn van de ballon (gekoppeld aan de inhoud) zodat de ballon met de grootste snelheid stijgt.

Zoiets zou ik nu 1,2,3 bedenken. Maar misschien zijner nog wel veel betere manieren :eusa_whistle:

Berichten: 11

Re: Pws krachten die werken op een opstijgende heliumballon

bedankt voor je bericht :eusa_whistle:

ik zal wel veer verder zoeken over de wet van archimedes.

en als iemand nog meer weet willen ze dan een bericht achter laten ](*,)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Pws krachten die werken op een opstijgende heliumballon

Kolio zet het anders keurig voor je op een rijtje.

Bij een constante snelheid is de nettokracht 0. De opwaartse (Archimedes)kracht is dan gelijk aan de optelsom van (neerwaarts gerichte) zwaartekracht en luchtweerstand.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Pws krachten die werken op een opstijgende heliumballon

reynoldsgeatl.jpg
reynoldsgeatl.jpg (21.28 KiB) 224 keer bekeken
hey

Ik ben nu bezig om de luchtweerstand te berekenen van mijn ballon als die omhoog gaat. ik heb wel een grafiek, maar ik weet niet wat voor vorm daarop van toepassing is. Ik ben van plan om een normale ballon te gebruiken die je in elke winkel kan kopen, volgens mij met een doorsnede van 30 cm ongeveer.

kan iemand mij dus helpen met de goede vorm te kiezen?

hier is de grafiek

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Pws krachten die werken op een opstijgende heliumballon

Ik ben nu bezig om de luchtweerstand te berekenen van mijn ballon als die omhoog gaat. ik heb wel een grafiek, maar ik weet niet wat voor vorm daarop van toepassing is.
voor de normale ballon bij benadering een bol (die niet in je grafiek vermeld is)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Pws krachten die werken op een opstijgende heliumballon

hey

bedankt voor je snelle reactie

dat is van mij niet zo handig dat een gewoone bol er niet opstaat. weet iemand misschien waar je dan zo'm grafiek kan vinden alleen dan voor een normale bol? Of heb je geen grafiek nodig?

Reageer