Wet van bernoulli..?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Wet van bernoulli..?

Goedemorgen,

Morgen heb ik een toets vloeistofmechanica, en ben me aan het voorbereiden met de oefentoets.

nu ben ik op de volgende vraag gestuit...

Afbeelding

vraag a ben ik alwel achter maar vraag 2 kom ik niet uit...

ik ben al begonnen met de wet van bernoulli...

z1+(p1/rho g)+(v²/2g)=z2+(p2/rho g)+(v²/2g)

z1 is vanuit de tekening wel te achterhalen

p1 is volgens mij (rho g h) dus ook te achterhalen/ rho g wordt blijft alleen h over...

dan v² van 1 weet ik niet, 2g wel...

maar bij het 2e deel van de wet, heb ik dezelfde gegevens...(bij het 3e volgens mij ook)

dus bij beide mis ik de snelheid...

en kan ze dus niet tegenover elkaar zetten...

iemand die mij verder kan helpen..? ik loop echt helemaal vast :eusa_whistle: ...

Berichten: 2.746

Re: Wet van bernoulli..?

je bent de ladingsverliezen vergeten in rekening brengen, en kom je er niet uit als je bernoulli nog eens toepast (tussen andere reservoirs) ?

Berichten: 3

Re: Wet van bernoulli..?

je bent de ladingsverliezen vergeten in rekening brengen, en kom je er niet uit als je bernoulli nog eens toepast (tussen andere reservoirs) ?
bedoel je die lambda van 0.022..? en hoe zou ik die dan in bernoulli moeten inpassen...?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Wet van bernoulli..?

Vergeet Bernoulli voor dit vraagstuk. Er staat niet voor niets bij de eerste vraag: (a) Waarom mogen vertragingsverliezen verwaarloosd worden t.o.v. wrijvingsverliezen?

Het gaat hier enkel en allen om de wrijvingsverliezen van de leidingen.

Die lambda is de Moody (of Darcy) frictie factor. Wel eens van gehoord? Zal toch wel ergens in je cursus staan?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Wet van bernoulli..?

Moody Frictie Factor komt me wel bekend voor...volgens mij heeft onze docent het er wel over gehad...

ik kan het alleen nergens terugvinden in mijn aantekeningen (en dat zijn er toch best veel :eusa_whistle: )...

het is ook 2 jaar geleden dat ik het vak gevolgd heb...dit wordt een herkansing...

maar Fred F. kunt u mij een formule geven waar ik mee kan werken..?

alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Wet van bernoulli..?

Hydrogen economy is a Hype.

Reageer