penetratiediepte frequentie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

penetratiediepte frequentie

Ik las dat boven de 10Ghz de absorptie maximaal is in de huid en de straling niet dieper dan de huid dringt. Tss 3 en 10 GHz de penetratiediepte tot in de verlagen dringt en beneden de 3 Ghz ook de ondergelegen organenn opwarmt.

Ik begrijp dit niet, volgens de wet van Plank E=hf geldt toch dat de energie van een golf stijgt volgens de frequentie... Hoe komt het dan dat een golf met een lagere frequentie een groter effect heeft/dieper penetreert?

Danjk

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: penetratiediepte frequentie

De penetratie heeft dus blijk baar weinig te maken met energie, volgens mij zit het zo dat als je een foton hebt met een hofeprequentie dat hij dan ook meer kans heeft om ergens tegenaan te botsen omdat hij op veel meer plekken komt.

Re: penetratiediepte frequentie

Of is het de golflengte die enkel bepalend is bij penetratie?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: penetratiediepte frequentie

dat is wat ik probeerde te zeggen ja.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: penetratiediepte frequentie

Bij licht hangen golflengte en energie toch samen?

Ik zou zeggen dat hoe groter de golflengte, dus hoe meer energie, hoe dieper het zal doordringen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: penetratiediepte frequentie

ZVdP schreef:Bij licht hangen golflengte en energie toch samen?

Ik zou zeggen dat hoe groter de golflengte, dus hoe meer energie, hoe dieper het zal doordringen.
je bedoelt het vast goed, maar je zegt het fout.

Hoe groter de frequentie, en daarmee hoe kleiner de golflengte, hoe meer energie , hoe beter het kan doordringen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: penetratiediepte frequentie

Oh ja, natuurlijk ; hoge frequentie>kleine golflengte!

Zoiets vraagt om problemen :shock:
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: penetratiediepte frequentie

Het doordringingsvermogen hangt niet af van de energie maar van de mate van absorptie van de golflengte. De atomen in de huid nemen enkel bepalde energiewaarden aan, ze absorberen enkel die. Dus wordt bijvooreeld radiogolven niet gehinderd, lichtgolven wel en gammastralen ineens nietmeer.

Berichten: 32

Re: penetratiediepte frequentie

Het is ook niet voor niks dat de magnetron op 2.4GHz werkt, dit blijkt voor veel materialen (lees vlees) de optimale frequentie te zijn om de electronen aan te schieten
boem is stoppen... plons is water...

Reageer