Hoe heet is het vuur van een metaalbrand?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 416

Hoe heet is het vuur van een metaalbrand?

"Ik weet niet precies of dit onderwerp bij chemie hoort of bij de klassieke natuurkunde, maar het gaat hier om metaalbranden, dus denk ik dat het bij chemie hoort. Vandaar dat ik deze vraag hier stel."

Bij metaalbranden komen heel hoge temperaturen bij vrij, bijv. bij magnesium, een metaal dat zeer fel brandt in lucht is de temperatuur van de "magnesiumvlam" al gauw 4.000*F, dat is zo'n 2.200*C.

Nu heb ik een vraag welk metaal heeft de hoogste vlamtemperatuur? En hoe hoog is die temperatuur?

En hoe hoog kan de temperatuur zijn als ik dat metaal laat verbranden in zuivere zuurstof?

Titanium moet al het brandt ook heel heftig zijn, heb ik eens gehoord, maar hoe heet is dat dan?

En bij alluminium, hoe heet is dat als dat brandt? Ik bedoel dan de vlam.

En verbrandt natrium ook heel fel als je dat aansteekt? En hoe heet is die vlam dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Hoe heet is het vuur van een metaalbrand?

weet je zeker dat dat echt zo hoog is? bij ons op school zitten op de branders nog wel eens resten van proeven emt metaal branden, die branders halen een temperatuur van 1000 graden celcius, en die kunnen dus ook een poedervormige metalen verbranden. ijzerpoeder kan ik me herinneren brand op zo'n brander, en koper poeder ook.

Berichten: 416

Re: Hoe heet is het vuur van een metaalbrand?

weet je zeker dat dat echt zo hoog is? bij ons op school zitten op de branders nog wel eens resten van proeven emt metaal branden, die branders halen een temperatuur van 1000 graden celcius, en die kunnen dus ook een poedervormige metalen verbranden. ijzerpoeder kan ik me herinneren brand op zo'n brander, en koper poeder ook.
Ik weet zeker dat de temperatuur bij metaalbranden heel hoog is. Wat jij bedoeld is de temperatuur dat een metaal begint te branden, die is beduidend lager dan de vlam als die van het metaal af komt als het eenmaal brand. Bijv. om hout te verbranden is ook een z.g.n ontstekingstemperatuur nodig, deze is veel lager dan de temperatuur van de vlammen die van het hout af komen als het hout eenmaal brandt en zo is het met metaalbranden ook.

Het kan best zijn dat de ontstekingstemperatuur van magnesium maar 600*C is (ik weet niet precies hoe heet dat is) maar als het magnesium eenmaal brandt, is de temperatuur die vrijkomt bij de verbranding veel hoger nl. 2.200*C, het is een exoterme reactie, er komt energie bij vrij.

Dus mijn vraag was ook hoe heet de temperaturen zijn van al die metaalbranden, welke de hoogste verbrandingstemperatuur heeft (dus niet de ontstekingstemperatuur) en hoe heet dat is en hoe heet zoiets is in zuivere zuurstof.

Reageer