Waneer is een artikel wetenschappelijk?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 27

Waneer is een artikel wetenschappelijk?

Ik ben als OU student een literatuur studie aan het doen over Performance Measurement Effects.

Prima.

Via mijn lidmaatschap van de KB (Koninklijke Bibliotheek Den Haag) en en de Erasmus Bibliotheek

kom ik o.a. via Picarta op diverse artikelen. Onder andere op sites met full-text zoals:

http://www.jstor.org

http://muse.jhu.edu.access.authkb.kb.nl/

http://www.sciencedirect.com/

Ik heb echter een discussie met mijn begeleider. Hij stelt namelijk dat de meeste artikelen die je vindt middels

deze bronnen niet wetenschappelijk zijn. En dat alleen artikelen die aan specifieke eisen voldoen als wetenschappelijke bronnen aangehaald mogen worden.

Daarnaast stelt hij dat je doctoraalscripties niet en proefschriften wel kan gebruiken als wetenschappelijke bron.

Ook stelt hij dat niet alle boeken die je kan lenen bij een universiteit bibliotheek ook als wetenschappelijk gezien kan worden.

Kan iemand mij een advies geven over hoe ik uit deze discussie kom?

Voor mij is het nu onduidelijk wat ik wel en niet kan gebruiken en welke eisen je moet stellen en hoe je erachter komt of iets aan zo'n eis voldoet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waneer is een artikel wetenschappelijk?

Dit topic past beter in het WSF Café.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waneer is een artikel wetenschappelijk?

Dan moet je dit duidelijker aan je begeleider vragen. De meest strikte vorm die je aan kan houden is 'peer reviewed'. Deze richtlijn aanhouden kan je onmogelijk problemen met je begeleider opleveren.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 27

Re: Waneer is een artikel wetenschappelijk?

De meest strikte vorm die je aan kan houden is 'peer reviewed'.
1. Hoe kan je aan een artikel zien of het 'peer reviewed' is?

2. En hoe weet je of een tijdschrift als 'wetenschappelijk' geldt. Bijv Accounting Review niet. Harvard Business wel?

Mijn discussie gaat over het feit dat ik de criteria nogal subjectief vind.

Een beetje naar Thomas Kuhn dus die wetenschapsvorming vanuit sociaal-sociologische aspecten verklaard. Voor een wetenschappelijke instelling als de OU vind ik het een beetje raar dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waneer is een artikel wetenschappelijk?

Aan het artikel zelf kan je niet zien of het peer reviewed is, aan het journal kan je het echter wel zien.

klik
There is no comprehensive source for identifying all peer-reviewed journals. To help determine if a particular journal is peer-reviewed, refer to the journal itself (either to an individual issue of the journal or to the publisher's web site) or to Ulrich's International Periodicals Directory (volume 5 of Ulrich's lists the major peer-reviewed journals within the "Refereed Serials" section). The Directory may be requested at the Reference Desk at Kennedy Library.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 27

Re: Waneer is een artikel wetenschappelijk?

Bedankt. Goede link. Hier heb ik wat aan.

Je moet 'peer-reviewed journal searching' doen wil je zeker weten dat het als wetenschappelijk geldt en ik het dus kan gebruiken in mijn onderzoek.

De database die ik o.a. gebruikt had, JSTOR, wordt hier ook genoemd als een database waar je dus 'peer-reviewed journal searching' kan doen. Nogmaals bedankt.

Reageer