Waneer is een artikel wetenschappelijk?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 27

Waneer is een artikel wetenschappelijk?

Ik ben als OU student een literatuur studie aan het doen over Performance Measurement Effects.

Prima.

Via mijn lidmaatschap van de KB (Koninklijke Bibliotheek Den Haag) en en de Erasmus Bibliotheek

kom ik o.a. via Picarta op diverse artikelen. Onder andere op sites met full-text zoals:

http://www.jstor.org

http://muse.jhu.edu.access.authkb.kb.nl/

http://www.sciencedirect.com/

Ik heb echter een discussie met mijn begeleider. Hij stelt namelijk dat de meeste artikelen die je vindt middels

deze bronnen niet wetenschappelijk zijn. En dat alleen artikelen die aan specifieke eisen voldoen als wetenschappelijke bronnen aangehaald mogen worden.

Daarnaast stelt hij dat je doctoraalscripties niet en proefschriften wel kan gebruiken als wetenschappelijke bron.

Ook stelt hij dat niet alle boeken die je kan lenen bij een universiteit bibliotheek ook als wetenschappelijk gezien kan worden.

Kan iemand mij een advies geven over hoe ik uit deze discussie kom?

Voor mij is het nu onduidelijk wat ik wel en niet kan gebruiken en welke eisen je moet stellen en hoe je erachter komt of iets aan zo'n eis voldoet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waneer is een artikel wetenschappelijk?

Dit topic past beter in het WSF Café.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waneer is een artikel wetenschappelijk?

Dan moet je dit duidelijker aan je begeleider vragen. De meest strikte vorm die je aan kan houden is 'peer reviewed'. Deze richtlijn aanhouden kan je onmogelijk problemen met je begeleider opleveren.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 27

Re: Waneer is een artikel wetenschappelijk?

De meest strikte vorm die je aan kan houden is 'peer reviewed'.
1. Hoe kan je aan een artikel zien of het 'peer reviewed' is?