Springen naar inhoud

Integreren

• Log in om te kunnen reageren

partyhat28

partyhat28

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2009 - 19:11

Hey,

graag hulp bij dit bepaalde integraal!

LaTeX

Ik weet niet welke methode ik moet gebruiken,, heb partiele integratie en substitutie geprobeerd..

Veranderd door TD, 26 november 2009 - 19:29
LaTeX fix

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24102 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2009 - 19:27

Verplaatst naar huiswerk.

Welke keuze van functies heb je al gebruikt bij partiŽle integratie? Daarmee kan het wel lukken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

partyhat28

partyhat28

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2009 - 19:43

Waarschijnlijk zal ik dan de primiteve van ln (x) moeten weten.. x(ln (x) -1), deze heb ik opgezocht. Hiermee zal het wel lukken dan inderdaad! vraag me toch af of dit gewoon een standaard primitieve is of dat deze berekend kan worden. Zo ja, dan hoor ik graag hoe!

groeten

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2009 - 19:45

Hoezo berekend kunnen worden? Als je partiŽle integratie toepast, bereken je het toch...

Verder heb je de primitieve van LaTeX niet nodig. Je kiest blijkbaar de verkeerde functies op de verkeerde plaats bij je partiŽle integratie. Stel eens LaTeX en LaTeX .

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

partyhat28

partyhat28

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2009 - 19:52

Klopt het dat het antwoord met ondergrens 0 en bovengrens e uitkomt op (-2e + 1)/2e^2?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24102 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2009 - 19:54

vraag me toch af of dit gewoon een standaard primitieve is of dat deze berekend kan worden. Zo ja, dan hoor ik graag hoe!

De primitieve van ln(x) bepalen is op zich een kleine oefening met partiŽle integratie, maar dat is dus niet nodig zoals Klintersaas al zei.

LaTeX

Met die d wordt de notatie wat verwarrend, stel g'(x) = 1/x≤ ofwel zeg je (als de formule in de vorm f(x) d(g(x)) gegeven is) dat 1/x≤ dx = d(g(x)), maar dan moet de dx er wel bij.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2009 - 19:58

Klopt het dat het antwoord met ondergrens 0 en bovengrens e uitkomt op (-2e + 1)/2e^2?

Dat denk ik niet. Met die grenzen convergeert de integraal zelfs niet. Laat anders gewoon eens zien hoe je aan die partiŽle integratie begint.

[...] ofwel zeg je (als de formule in de vorm f(x) d(g(x)) gegeven is) dat 1/x≤ dx = d(g(x)), maar dan moet de dx er wel bij.

Ik bedoelde inderdaad dat laatste, maar vergat de dx met het knipwerk.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24102 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2009 - 19:59

In x = 0 heb je toch een aardig probleem met deze integraal, is het misschien van 1 tot e...?

Bert159

Bert159

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2009 - 23:34

Heel snel, maar geeft dit niets?

De gevraagde integraal=int(ln(x)/x,ln(x)) = ln≤(x) - int(ln(x)/x,ln(x)) (partiŽle integratie)

dus is de gevraagde integraal = int(ln(x)/x,ln(x)) = ln≤(x)/2

Sorry voor de slordigheid maar het is al laat :eusa_whistle:

P.S: int(ln(x)/x,ln(x)) is dus de integraal van ln(x)/x naar ln(x) voor zij die niet bekend zijn met bijvoorbeeld maple

TD

TD

• >5k berichten
  • 24102 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2009 - 23:37

De gevraagde integraal=int(ln(x)/x,ln(x)) = ln≤(x) - int(ln(x)/x,ln(x)) (partiŽle integratie)

Wat gebeurt er hier...? Dit is toch geen partiŽle integratie...

Schuif beter die 1/x≤ achter de d, of in jouw notatie:

int(ln(x)/x≤,x) = int(ln(x),(-1/x))

En pas nu (correct) partiŽle integratie toe.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures