Herstel van hyperpolarizatie na een actiepotentiaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 30

Herstel van hyperpolarizatie na een actiepotentiaal

Ik heb de volgende vraag:

Na een actiepotentiaal treedt een hyperpolarizatie op. Ik vroeg mij af hoe het membraan weer tot op de rust potentiaal wordt gebracht. Ik vond op de site van harvard dat dit gerealiseerd werd door de natrium kalium pomp:

http://outreach.mcb.harvard.edu/animations...onpotential.swf

Echter dit is m.i. tegen alle logische fysische principes in. Immers K en Na zijn beide postief geladen (1+). Aangezien er netto per pompactie dus positieve lading naar buiten wordt gepompt (3 Na+ uit en 2 K+ in), zou dit moeten betekenen dat het membraan verder hyperpolariseert.

Mijn vraag is dus, welk mechanisme zorgt voor het herstel tot rust potentiaal na hyperpolarizatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Herstel van hyperpolarizatie na een actiepotentiaal

De natrium-kaliumpomp draagt maar zeer summier bij aan de rustpotentiaal. De rustpotentiaal wordt weer hersteld door het tegenovergestelde mechanisme van de hyperpolarisatie. Veroorzaakt een efflux van kalium de hyperpolarisatie, dan zal het sluiten van deze kaliumkanalen de rustpotentiaal herstellen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 30

Re: Herstel van hyperpolarizatie na een actiepotentiaal

De natrium-kaliumpomp draagt maar zeer summier bij aan de rustpotentiaal. De rustpotentiaal wordt weer hersteld door het tegenovergestelde mechanisme van de hyperpolarisatie. Veroorzaakt een efflux van kalium de hyperpolarisatie, dan zal het sluiten van deze kaliumkanalen de rustpotentiaal herstellen.


Waarom? Op het moment dat de kanalen gesloten zijn dan vindt er dus geen verandering van potentiaal meer plaats. Immers de concentraties aan beide kanten van het membraan blijven gelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Herstel van hyperpolarizatie na een actiepotentiaal

Er gaat geen kalium meer uit de cel, maar natuurlijk wel weer in door de sterkere spanningsgradient. Dit geldt ook voor natrium. Bovendien zal natrium ook door de concentratiegradient de cel in willen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 30

Re: Herstel van hyperpolarizatie na een actiepotentiaal

Er gaat geen kalium meer uit de cel, maar natuurlijk wel weer in door de sterkere spanningsgradient. Dit geldt ook voor natrium. Bovendien zal natrium ook door de concentratiegradient de cel in willen.
Ah, ok bedankt!

Nog even een kort vraagje: Na de repolarisatie zit er vooral natrium in de cel en kalium buiten de cel. Hoe snel draait dit dan weer om?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Herstel van hyperpolarizatie na een actiepotentiaal

Ik kan geen tijd noemen, maar zo snel dat de cel na de absolute refractaire periode weer zou kunnen depolariseren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer