Zweetlucht...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Zweetlucht...

Het is door iedereen wel bekent dat zweetlucht wordt veroorzaakt door bacterien. Er zijn diverse bacterien die commesaal voor komen op de huid zoals S. Aureur en S. epidermis.

Mijn vraag:

Welke specifieke bacterien produceren nou een zweetlucht?

en

Wat is nou het afbraak product van zweet?
Life is shortm so go insane!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zweetlucht...

Zweetlucht wordt niet alleen door bacteriën veroorzaakt. Een deel van de zweetlucht wordt door de grote of apocriene zweetklieren veroorzaakt. Deze maken een olie achtige vloeistof aan met de kenmerkende zweetgeur.

Daarnaast zijn er de gewone op de huid voorkomende bacteriën die speciaal in donkere vochtige plekjes op het lichaam goed gedijen. Het gaat hier om een heel divers gezelschap, het is niet zo dat één bepaalde bacterie stam verantwoordelijk is voor die geuren. Deze bacteriën veroorzaken zweetgeur door de afbraakproducten die ze maken.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Zweetlucht...

Zweetlucht wordt niet alleen door bacteriën veroorzaakt. Een deel van de zweetlucht wordt door de grote of apocriene zweetklieren veroorzaakt. Deze maken een olie achtige vloeistof aan met de kenmerkende zweetgeur.  


Niks van, dat zwwet ruikt pas nadat het afgebroken is dooor de bacterien.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Zweetlucht...

Als zweet zelf al een geur heeft, dan kunnen wij die niet bewust waarnemen. Er zitten namelijk wel feromonen in, die een seksuele aantrekkingskracht hebben.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zweetlucht...

Niks van, dat zwwet ruikt pas nadat het afgebroken is dooor de bacterien.
Dat is gewoon onzin.

De apocriene zweetklieren stoten een mengsel uit dat voor een deel uit lage vetzuren bestaat, dat heeft een sterke geur van zichtzelf al zou je een volkomen steriele huid hebben.

Om die reden ruikt zweet van jonge kinderen ook anders dan dat van volwassenen; apocriene zweetklieren ontwikkelen zich pas in de puberteit, de geur is tenslotte bedoeld om de andere sekse aan te trekken.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 5

Re: Zweetlucht...

Dat bacterien stoffen uit het zweet om zetten in hun metaboleprocessen bregijp ik nu, maar wat of welk molecuul is nu verantwoordelijk voor die geur?

:shock:
Life is shortm so go insane!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Zweetlucht...

Hier worden er een paar genoemd. Boterzuur is een hele belangrijke.

Ook hier vind je wat meer informatie.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zweetlucht...

De zweetgeur is met name afkomstig van lage vetzuren en esters hiervan. Denk hierbij aan C3 t/m C10 vetzuren, dus propionzuur, boterzuur, valeriaanzuur, capronzuur, caprylzuur etc.

Verder ammoniak en lage amines zoals trimethylamine.

Voor een deel zijn deze stoffen reeds in je zweet aanwezig, met name als het om zweet uit de apocriene zweetklieren gaat. Daarnaast worden hogere vetten uit het sebum (een soort natuurlijke crème die op de huid ligt) en eiwitten van de hoornlaag + aanhangend vuil omgezet in o.a. ammoniak, amines en lagere vetzuren
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Zweetlucht...

Zo af en toe merk ik dat iemand heel zuur ruikt, het lijkt wel citroen. Ik heb de indruk dat dit gerelateerd is aan ziekte, maar dat weet ik niet zeker. (Ik heb het ook wel eens bij mezelf geroken.)

Is hier een logische verklaring voor?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zweetlucht...

Zo af en toe merk ik dat iemand heel zuur ruikt, het lijkt wel citroen
Geur is een lastig begrip als het om omschrijven gaat. Mijn moeder vindt dat ammonia 'zuur'ruikt, terwijl het natuurlijk een base is.

Je zou kunne proberen te vergelijken met geurstandaarden om op die manier de juise component te benoemen. Mogelijk moet je dan vele honderden geuren bij langs!
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Zweetlucht...

Wel, het ruikt als citroen, dus het zou wele ens citroenzuur kunnen zijn, toch? (Is dat niet een eenvoudig zuur, net als mierenzuur?)

- Niet zo goed in organische chemie :shock: -
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Zweetlucht...

Citroenzuur ruikt niet naar citroen, dus dat kan het niet zijn. Maar er zijn verschillende andere stoffen die in meer of mindere mate naar citroen ruiken, dus welke daarvan het precies is of zijn is lastig om uit te zoeken vrees ik. Misschien dat er door een verlaagde weerstand bacterien kunnen groeien die anders geen kans krijgen en die zulke stoffen produceren.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zweetlucht...

Wel, het ruikt als citroen


Dan hebben we wat keuze: limoneen en citral om twee belangrijke te noemen, welke het nu echt is...
β-Damascenon en maneschijn

Reageer