Druk bij vloeistoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Druk bij vloeistoffen

Ik ben ten einde raad. Ik heb deze vrijdag een behoorlijk moeilijk vraagstuk opgekregen en deze moet al dinsdag (1/12/09) af zijn. Hopelijk kunnen jullie me ermee helpen.

Het gaat over druk bij vloeistoffen en de vraag zelf over hydraulische perzen.

Het vraagstuk moet volgens de oplossingsmethode van de fysica opgelost worden (met gegeven, gevraagd, oplossing en een antwoord formuleren in een volzin. Maak ook gebruik van de afronding van zinvolle cijfer en zet je uitkomsten in SI-eenheden)

Het vraagstuk:

De kleinste zuiger van een hydraulische krik in een garage heeft een oppervlakte van 6,0 cm², de grootste een oppervlakte van 30 cm². Als je op de arm van de krik een kracht uitoefent van 10 N, werkt op de kleine zuiger een kracht van 60N.

a) bereken de kracht die op de arm moet uitoefenen om de achterkant van een wagen op te krikken. Die achterkant komt overeen met een massa van 450 kg.

b) bij elke pompbeweging wordt de kleine zuiger 10cm verplaatst. Hoeveel maal moet je pompen om de auto 40cm op te krikken?

Alvast bedankt,

hopelijk kunnen jullie mij uit de nood helpen.

Groetjes J.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Druk bij vloeistoffen

Dag JeffreyT94, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene
Het vraagstuk moet volgens de oplossingsmethode van de fysica opgelost worden (met gegeven, gevraagd, oplossing en een antwoord formuleren in een volzin. Maak ook gebruik van de afronding van zinvolle cijfer en zet je uitkomsten in SI-eenheden)


Begin dus bijvoorbeeld eens met een schetsje, en met je gegevens en gevraagd onder elkaar, in de juiste symbolen voor grootheden en eenheden op een rijtje te zetten. Voor voorbeelden zie

[microcursus] systematisch rekenvragen oplossen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Druk bij vloeistoffen

Kom op JeffreyT94, wat is het probleem?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer