Long: het equal pressure point

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Long: het equal pressure point

Hallo allemaal!

Ik heb enkele vraagjes over het "equal pressure point" (EPP) (Dit is het punt in de luchtwegen (bij geforeceerde expiratie) waarbij de alveolaire druk gelijk is aan de intrapleurale druk, en dus de transmurale druk gelijk is aan nul)

1)Nu vraag ik me af waarom dit enkel kan plaatsvinden bij geforceerd uitademen. Want bij "gewoon/rustig" uitademen, zullen de alveolaire druk en intrpleurale druk toch ook toenemen (tov eerdere situatie waar geen luchtflow heerst) (wel niet zo fel, maar kom). Bovendien moet er dan toch ook een punt zijn in de luchtweg waar de alveolaire druk gelijk wordt aan de intrapleurale druk? Want de intrpleurale druk blijft tijdens het uitademen (+- constant) en de alveolaire druk zal dus afnemen (want moet nul worden thv de mond).

2)En mijn ander vraagje: hoe kun je dit zien op een flow/volume diagram?

groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Long: het equal pressure point

Ik heb enkele vraagjes over het "equal pressure point" (EPP) (Dit is het punt in de luchtwegen (bij geforeceerde expiratie) waarbij de alveolaire druk gelijk is aan de intrapleurale druk, en dus de transmurale druk gelijk is aan nul)
Bedoel je niet transpulmonaal in plaats van transmuraal?
1)Nu vraag ik me af waarom dit enkel kan plaatsvinden bij geforceerd uitademen. Want bij "gewoon/rustig" uitademen, zullen de alveolaire druk en intrpleurale druk toch ook toenemen (tov eerdere situatie waar geen luchtflow heerst) (wel niet zo fel, maar kom).
Je zegt het zelf: ze nemen beide toe. Als ze beide toenemen kunnen ze toch nooit gelijk worden? Of de intrapleurale druk moet onevenredig hard toenemen, terwijl de alveolaire druk onevenredig hard afneemt tijdens de laatste fase van de expiratie. Dit krijg je alleen voor elkaar bij geforceerd uitademen (de inwaartse druk van de thorax doet de pleurale druk stijgen, terwijl de uitademing de alveolaire druk doet laten dalen). Ik betwijfel of je dat wel voor elkaar kunt krijgen, want de alveoli zullen dan samenvallen door de recoil pressure. Bij een normale inspiratie/expiratie zit de alveolaire druk rond de -1/1cm water. De pleurale druk zit rond de -5/-8. Er is dus altijd minstens een transpulmonale druk van 4cm water en maximaal 9cm water.
2)En mijn ander vraagje: hoe kun je dit zien op een flow/volume diagram?
Wat precies?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 37

Re: Long: het equal pressure point

Bedankt!

Ja idd ik bedoelde transpulmonaal :eusa_whistle:

Wat ik bedoel met die grafiek zit zo, als je nu een flow/volume grafiek hebt

dan heb je een effort-independent stukje, en dat moet iets te maken hebben met EPP. Nu vraag ik me af, wat precies.

Het is misschien een stomme/slechtgestelde vraag maar beter kan ik het niet verwoorden op dit moment, dus ik hoop dat iemand me begrijpt.

Berichten: 1

Re: Long: het equal pressure point

hoe zit het met het verschijnsel "airtrapping" ?

Kan dit niet genezen worden door traag zo ver mogelijk uit te ademen om toch nog genoeg lucht uit die longen te krijgen ?

of is er gevaar van toeklappen van die kleine luchtwegen ?

ik heb namelijk 60% teveel restlucht in mijn longen en bovenstaande geeft mij wel een goed gevoel .

ps: ik heb geen copd , wel astma .

Berichten: 37

Re: Long: het equal pressure point

hmm dat weet ik niet goed:

allesinds traag uitademen tegen samengeperste lippen (= verhoogde weerstand, waardoor drukval uitgesteld wordt tot thv de mond) zou wel een beetje moeten helpen denk ik.

Reageer