Redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Redoxreactie

In mijn cursus staat een voorbeeld van een redoxreactie van K2Cr2O7 met KCl in zuur midden (HCl) en die reactie geeft CrCl3 en Cl2

Ze werken de verschillende stappen uit (H2O en H+ toevoegen, elektronenoverdracht, de deelreacties vermenigvuldigen, enz...) en dan komen ze tot de gesommeerde reactie (onvolledig).....maar als ik die probeer te vervolledigen, komt het niet uit :eusa_whistle:

Er staat:

Cr2O72+ + 14 H+ + 6 Cl- -> 2 Cr3+ + 7 H2O + 3 Cl2

Er zijn Cl--atomen tekort (er staan er 6 aan de linkerkant en je hebt er 12 nodig ](*,) : 2 keer 3 voor bij het chroomion en 3 keer 2 om het neutrale dichloor aan de rechterkant te vormen) en er zijn waterstoffen te veel en als ik Kalium bij het dichromaation plaats, weet ik niet hoe ik ze aan de rechterkant moet plaatsen ;) ..

Berichten: 114

Re: Redoxreactie

Alleen al afgaande op de ladingen klopt er iets niet. Chromaat is negatief geladen. Kom je er dan wel uit?

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Redoxreactie

bsfa schreef:Alleen al afgaande op de ladingen klopt er iets niet. Chromaat is negatief geladen. Kom je er dan wel uit?

Bert
Oh ja, sorry, er staat Cr2O72-, niet 2+....typfoutje van mij...

Maar dan nog kom ik het niet uit, nee...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Redoxreactie

Er staat:

Cr2O72- + 14 H+ + 6 Cl- -> 2 Cr3+ + 7 H2O + 3 Cl2

Er zijn Cl--atomen tekort (er staan er 6 aan de linkerkant en je hebt er 12 nodig: 2 keer 3 voor bij het chroomion en 3 keer 2 om het neutrale dichloor aan de rechterkant te vormen) en er zijn waterstoffen te veel en als ik Kalium bij het dichromaation plaats, weet ik niet hoe ik ze aan de rechterkant moet plaatsen.
De reactievergelijking is juist, want het aantal atomen van elk element is links en rechts van de pijl gelijk, en ook de som der ladingen is links en rechts van de pijl gelijk.

Je kunt naar believen ionen K+ en Cl- toevoegen zolang je maar precies even veel van elk zowel links als rechts van de pijl toevoegt. Het resultaat zal dan uiteindelijk zijn dat de som der ladingen zowel links als rechts van de pijl nul wordt. Maar de essentie van de reactievergelijking verandert daar niet door omdat die ionen die jij voor de show toevoegt immers niet reageren.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 114

Re: Redoxreactie

De reactievergelijking klopt. Links en rechts staan dezelfde aantallen atomen van de verschillende typen.

De reactievergelijking is de REDOX vergelijking. De deeltjes die deelnemen aan de redox-reactie.

Wat je ook ziet is dat er zowel links als rechts sprake is van 6 plusladingen. Daarvoor moet worden gecorrigeeerd (met Cl- ). Die zes chloor-ionen nemen echter niet aan de reactie deel.

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Redoxreactie

Ja, maar dan zou ik dit dus uitkomen:

K2Cr2O7 + 6 HCl + 8 H+ + 6 KCl -> 2 CrCl3 + 7 H2O + 3 Cl2 + 8 K+...

Maar die K+ en de overige H+ moeten toch ook ergens mee verbonden zijn? Of wordt die 8 H+ gewoon 4 H2?

Berichten: 114

Re: Redoxreactie

Cr2O72- + 14 H+ + 6 Cl- -> 2 Cr3+ + 7 H2O + 3 Cl2

Waar komen die 14 H-plusjes vandaan?

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Redoxreactie

bsfa schreef:Cr2O72- + 14 H+ + 6 Cl- -> 2 Cr3+ + 7 H2O + 3 Cl2

Waar komen die 14 H-plusjes vandaan?

Bert
Ik dacht dat ze van het zuur moesten komen, maar dan kunnen het er geen 14 zijn, aangezien er maar 6 chloorionen zijn....

Berichten: 114

Re: Redoxreactie

Ze komen toch van het zuur (HCl). Wat komt er bij vrij? Krijg je nu alle ionen kloppend?

Bert

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Redoxreactie

K2Cr2O7 + 6 HCl + 8 H+ + 6 KCl -> 2 CrCl3 + 7 H2O + 3 Cl2 + 8 K+...

Maar die K+ en de overige H+ moeten toch ook ergens mee verbonden zijn?
Gewoon zowel links als rechts van de pijl 8 Cl- toevoegen, links bij de H+, rechts bij de K+
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Redoxreactie

Gewoon zowel links als rechts van de pijl 8 Cl- toevoegen, links bij de H+, rechts bij de K+
Oh ja...dat kan...^^"

Edit: bedankt voor de reacties ;)

PS: eigenlijk is het toevoegen van KCl toch nutteloos? :eusa_whistle: Als je nu die KCl had weggelaten en enkel 2 Kaliumionen had toegevoegd voor bij het dichromaation en 8 chloorionen om de 8 overblijvende protonen op te vangen, dan had in totaal dus 14 keer HCl....en aan de andere kant zou je dus 12 chloorionen gebruikt hebben om te binden met de chroomionen en om het dichloor te vormen, wat zorgt dat 2 chloorionen overblijven, tegelijk zou je ook nog 2 Kaliumionen overhebben....dus krijg je 2 KCl....dat maakt het toevoegen van dat KCl toch nutteloos? ](*,)

Om mijn 'theorie' te verduidelijk, dan zou je dit gehad hebben:

K2Cr2O7 + 14 HCl -> 2 CrCl3 + 7 H2O + 3 Cl2 + 2 KCl

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Redoxreactie

Inderdaad. Het was me trouwens zo snel niet eens opgevallen dat je 6 KCl in de vergelijking toegevoegd had.

Je had blijkbaar mijn eerdere suggestie
Je kunt naar believen ionen K+ en Cl- toevoegen zolang je maar precies even veel van elk zowel links als rechts van de pijl toevoegt.
verkeerd begrepen.

Bedoeld was dat je links en rechts evenveel K+ mag toevoegen, in dit geval 2 K+.

En dat je links en rechts evenveel Cl- mag toevoegen, in dit geval 8 Cl-.

Niet dat je links evenveel K+ als Cl- moest toevoegen, of rechts idem.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 114

Re: Redoxreactie

anakin skywalker schreef:Om mijn 'theorie' te verduidelijk, dan zou je dit gehad hebben:

K2Cr2O7 + 14 HCl -> 2 CrCl3 + 7 H2O + 3 Cl2 + 2 KCl
Vergelijking is op zich kloppend maar verhult dat de reactie in oplossing plaats vindt en de deeltjes oplosbare zouten zijn. Daarom behoor je flink in die reactievergelijking te wieden en alle ionen die niet meedoen te verwijderen (en HCl niet als waterstofchloride weergeven; 't is een sterk zuur en volledig geioniseerd).

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Redoxreactie

Fred F. schreef:Inderdaad. Het was me trouwens zo snel niet eens opgevallen dat je 6 KCl in de vergelijking toegevoegd had.

Je had blijkbaar mijn eerdere suggestie verkeerd begrepen.

Bedoeld was dat je links en rechts evenveel K+ mag toevoegen, in dit geval 2 K+.

En dat je links en rechts evenveel Cl- mag toevoegen, in dit geval 8 Cl-.

Niet dat je links evenveel K+ als Cl- moest toevoegen, of rechts idem.
Ja, maar 2 K+ is niet voldoende in dit geval, aangezien in de opgave staat dat het een reactie van K2Cr2O7 met KCl in zuur midden (HCl) is.

Berichten: 114

Re: Redoxreactie

Met zuur midden wordt zuur milieu bedoeld?

Bert

Reageer