Stoechiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 103

Stoechiometrie

Hallo

Ik heb een vraagje bij de volgende oefening:

Een vast mengsel van KClO3 en KCl weegt 1,56 gram

Bij hevig verhitten van dit mengsel in een laboratorium ontbindt KClO3 in KCl en O2. Het volume O2-gas wordt bepaald door waterverdringing en bedraagt 327 ml. De experimentele omstandigheden zijn: Barometerdruk 735 mmHg , dampdruk van water 16,5 mmHg bij 19°C.

Bepaal het m% van KClO3 in het mengsel.

Ik los dit op als volgt:

Ik zet de heersende druk in mmHg om naar atm: 735 mmHg => 0,967 atm

Ook de druk van O2-gas wordt: 16,5 mmHg => 0,02171

Hiermee bereken ik de druk van het O2-gas:

Po2-gas = Patm - P dampdruk = 0,967 - 0,02174 = 0,945

Dan bereken ik aan de hand van de algemene gaswet: P.V = n . R . T

(met P in Pa, V in l, n in mol, R = 0,082 en T in K)

dat 0,327 liter O2 overeenkomt met 0,0147 mol O2

En hieruit stel ik, dat 0,0147 mol ook betekent dat er 0,0147 mol KClO3 aanwezig was

Maar hier twijfel ik dus. Hoe moet ik dat "mengsel" interpreteren om aan aan het aantal mol KClO3 te komen?

In een gelijkaardige oefening (met ook een vast mengsel gegeven) moest ik het bekomen aantal mol nog eens delen door 2 om het juiste antwoord te krijgen..

uiteindelijk zou ik dan met het aantal mol van KClO3 de oorspronkelijke massa van KClO3 zoeken.

Om zo het m% te berekenen.

Alvast bedankt

Berichten: 114

Re: Stoechiometrie

Je doet het werkelijk super en bent er echt bijna. Je zit keurig op het aantal mol KClO3. Nu mag je er weer even vanaf stappen door het om te rekenen naar massa. Wat heb je daarvoor nodig?

Bert

Nog wel twee kleine opmerkingen:

1) Hier heb je geen eenheden bijgezet: "0,967 - 0,02174 = 0,945". Een doodzonde.

2) Hier zet je achter het aantal mol niet over welke verbinding je het hebt. "En hieruit stel ik, dat 0,0147 mol ook betekent dat er 0,0147 mol KClO3 aanwezig was". Ook is het erg netjes om de reactievergelijking van de ontleding te geven, zodat duidelijk is waar je je bewering op baseert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Stoechiometrie

mr. James schreef:..//..

dat 0,327 liter O2 overeenkomt met 0,0147 mol O2

En hieruit stel ik, dat 0,0147 mol ook betekent dat er 0,0147 mol KClO3 aanwezig was

Maar hier twijfel ik dus.
En dat is terecht. :eusa_whistle:

0,0147 mol O2 betekent ..x.. mol O(1) en dus ..y.. mol O3 en daardoor tevens ..y.. mol KClO3

Voor het overige sluit ik me aan bij bsfa. Er staat ook nog wel een typefoutje in, als je in de algemene gaswet V in L invult (grote L graag tegenwoordig) dan is je gasconstante 0,0083145 (maar je uitkomst daar is goed, dus ik denk dat het een typefout is, dát of je hebt toevallig ook een omrekenfout van een factor 10 gemaakt in de omrekening van bar naar Pa. )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 103

Re: Stoechiometrie

Jan van de Velde schreef:En dat is terecht. :eusa_whistle:

0,0147 mol O2 betekent ..x.. mol O(1) en dus ..y.. mol O3 en daardoor tevens ..y.. mol KClO3

Voor het overige sluit ik me aan bij bsfa. Er staat ook nog wel een typefoutje in, als je in de algemene gaswet V in L invult (grote L graag tegenwoordig) dan is je gasconstante 0,0083145 (maar je uitkomst daar is goed, dus ik denk dat het een typefout is, dát of je hebt toevallig ook een omrekenfout van een factor 10 gemaakt in de omrekening van bar naar Pa. )
Die gasconstante heb ik inderdaad verkeerd getypt.

Maar ik snap niet dat je nu je aantal mol van een verbinding moet aanpassen volgens de atomen in een verbinding?

Normaal geldt toch bijvoorbeeld: A2 + B -> C + D

dat voor 1 mol A2 , 1 mol C gemaakt wordt ? Er wordt toch enkel gerekend via de voorgetallen?

Als ik dit ook uitreken:

0,0147 mol O2

=> 0,00735 mol O

=> 0,02205 mol O3

=> 0,02205 mol KClO3

en dan bereken ik dat 0,02205 mol KClO3 overeenkomt met 2,72 gram KClO3

Dit is teveel toch ? Want volgens het gegeven weegt het volledige mengsel 1,56 gram..

Of bereken ik het aantal mol KClO3 verkeerd?

Aan bsfa:

Het is inderdaad handig om de reactievergelijking te kunnen zien. Maar ik weet niet goed hoe ik deze moet opschrijven.

Ik weet niet echt goed hoe ik "vast mengsel van KClO3 en KCl" moet opschrijven in een reactievgl.

Berichten: 114

Re: Stoechiometrie

Nee, je moet de vergelijking voor de ontleding van KClO3 opschrijven (en dan zie je dat ik een fout gemaakt heb, en dat mijn opmerking dat het belangrijk is om de reactievergelijking op te schrijven belangrijker was dan ik in mijn noot aangaf).

Bert

(De KCl in je mengsel is zeg maar een verontreiniging die niet aan de reactie meedoet. In de scheikunde zijn stoffen niet altijd zuiver. Daarom schei(d)-kunde).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Stoechiometrie

0,0147 mol O2

=> 0,00735mol O 0,0294 mol O

=> 0,00098 mol O3

=> 0,0098 mol KClO3
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 103

Re: Stoechiometrie

Jan van de Velde schreef:0,0147 mol O2

=> 0,00735mol O 0,0294 mol O

=> 0,00098 mol O3

=> 0,0098 mol KClO3
Aha ok, je moet dus werken met de deeltjes.

1 mol O2 deeltjes = 2 mol O deeltjes

en in

2 mol O deeltjes kunnen 2/3 O3 deeltjes.

Dit is wel de eerste keer dat ik iets op zo'n manier moet uitwerken. Maar bedankt :eusa_whistle:

aan bsfa:

De reactievergelijking wordt dus gewoon:

KClO3 -> KCl + O2

?

(moeten daar nog voorgetallen bij dan? )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Stoechiometrie

mr. James schreef:Aha ok, je moet dus werken met de deeltjes.

Dit is wel de eerste keer dat ik iets op zo'n manier moet uitwerken. Maar bedankt :eusa_whistle:
nee hoor, zie maar:
De reactievergelijking wordt dus gewoon:

KClO3 -> KCl + O2

?

(moeten daar nog voorgetallen bij dan? )
Ja, daar moeten nog "voorgetallen" (coëfficiënten) bij, want deze klopt toch niet, is toch niet in evenwicht?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 103

Re: Stoechiometrie

Ja, daar moeten nog "voorgetallen" (coëfficiënten) bij, want deze klopt toch niet, is toch niet in evenwicht?
En alles wordt duidelijk :eusa_whistle:

Dus inderdaad, de reactievergelijking opschrijven blijft de belangrijkste stap bij elke oefening.

Bedankt voor de uitleg

Berichten: 114

Re: Stoechiometrie

Dit is wel de eerste keer dat ik iets op zo'n manier moet uitwerken. Maar bedankt :eusa_whistle:
Als je de coefficienten in de reactievergelijking zet, komt het je misschien wat vertrouwder voor. Daaruit volgt namelijk hoeveel mol kaliumchloraat met hoeveel zuurstof (O2) correspondeert.

Bert

Reageer