Hemoglobine waarde

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 21

Hemoglobine waarde

In een (ouder) medisch boek ben ik een waarde tegengekomen van Hb=8g%

Nergens op internet kan ik de aanduiding g% vinden. Heeft iemand een idee wat dat betekent?

g/dl?

g/ml?

Of iets anders?

Ik ben de kluts kwijt

Bedankt voor jullie inzicht

Berichten: 8.614

Re: Hemoglobine waarde

Op het eerste gezicht vermoed ik dat dit voor massaprocent staat. Kun je wat meer context geven?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hemoglobine waarde

Ik denk dat ze 8 gram hemoglobine per 1% van het bloed bedoelen. Een rekensommetje krijgt soortgelijke waardes:

Normaal = 14g/dl

De mens heeft gemiddeld 5 liter bloed, ofwel 700 gram Hb in 5 liter. In 1% van 5 liter (0.05 liter) zit dus 7 gram Hb.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 21

Re: Hemoglobine waarde

Super bedankt voor jullie inzichten...

De context is anemia waarbij een waarde gegeven werd van 5g%, Ery 1.7 Mill, Leuco 1500, HK 15%

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hemoglobine waarde

Ik weet niet waar je dergelijke gegevens voor nodig hebt (studie, schoolopdracht, pure interesse), maar mijn advies zou zijn om de huidige eenheden te gebruiken. Hb in mmol/l, ery's in 1012/l, leuko's in 109/l en Ht (ik denk dat je met HK hematocriet bedoelt) in l/l.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 21

Re: Hemoglobine waarde

De gegevens heb ik nodig voor een studie, en natuurlijk wil ik de huidige waardes gebruiken. Dat is ook de reden dat ik juist hier vraag naar hoe ik deze moet omrekenen naar de huidige waardes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hemoglobine waarde

De gegevens heb ik nodig voor een studie, en natuurlijk wil ik de huidige waardes gebruiken. Dat is ook de reden dat ik juist hier vraag naar hoe ik deze moet omrekenen naar de huidige waardes


Je vraagt niet hoe je het om moet rekenen, maar wat het betekent. Niet dat dat erg is hoor, maar misschien moet je dan voortaan iets duidelijker je vraagstelling formuleren. Ik vind het raar dat je voor je studie (geneeskunde neem ik aan?) een boek gebruikt met zulke oude waardes. Of is de opdracht dat je juist moet omrekenen?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer