Online verkoop vuurwerklont

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 316

Online verkoop vuurwerklont

Hallo,

Ik heb een vraag waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb kunnen krijgen: is het in Nederland toegestaan om vuurwerklont via internet te verkopen en met de post op te sturen naar de klant?

Het betreft zogenaamd visco lont. Dit is simpel gezegd draden die gedraaid zijn rond een kern van kruit. Het is het lont dat aan Nederlands consumentenvuurwerk zit dat moet worden aangestoken om het vuurwerk te ontsteken, maar het is ook los verkrijgbaar.

Sommige mensen zeggen dat dit niet mag omdat visco lont onder vuurwerk valt (ik weet zelf niet of dit klopt), andere mensen zeggen dat dit gewoon toegestaan is.

Er zijn in ieder geval meerdere Nederlandse webshops die het gewoon verkopen als visco lont danwel veiligheidslont danwel verlenglont en dit ook gewoon met de post versturen.

Alvast bedankt!

Berichten: 12.262

Re: Online verkoop vuurwerklont

Nog even afgezien van of je het verkopen mag: ik denk niet dat je dit per post mag verzenden, gezien het kruit bevat, wat uiteraard een veiligheidsrisico voor de vervoerder (tnt post?) op kan leveren.

Of je het uberhaupt mag verkopen hangt er inderdaad vanaf of het onder consumentenvuurwerk of schertsvuurwerk valt. Het laatste mag je in principe gewoon jaarrond verkopen zonder dat er veel bijzondere eisen (vergunningen en dergelijke) aan vast zit. Vraag is echter waar het nou onder valt, of wellicht zelfs onder geen van de 2 categorien.
Victory through technology

Berichten: 316

Re: Online verkoop vuurwerklont

Bedankt voor je antwoord. Weet je toevallig ook of er ergens officiele lijsten te krijgen zijn met alles wat onder schertsvuuwerk valt?

Vroeger waren er in ieder geval wel de rookbommetjes met visco lont en een sterretje is eigenlijk ook een soort lont.

Reageer