vermoeider na vakantie/weekend

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

vermoeider na vakantie/weekend

hallo,

wat ik nooit gesnapt heb: gewoon op een doordeweekse dag bijvoorbeeld in oktober heb ik energie zat... ik kruip in bed rond 23u30 en om 5u in de ochtend ben ik al zo fit als maar kan zijn... Maar elk jaar opnieuw overvalt me hetzelfde na vakantie: kom ik vermoeider op het werk dan ooit ervoor!... Niet dat mijn vakanties fysiek of mentaal zo zwaar zijn, integendeel zelfs... De laatste vakantie dacht ik nog: "en nu gaan we eens super-goed uitrusten"=> resultaat: ik ben al een week een wrak op het werk!...

Ook in een lekker-lui weekend ken ik soms dat gevoel als ik op hetzelfde uur ga slapen en bijvoorbeeld tot 10u blijf doorslapen.... hoofdpijn, spierpijn en dood-moe...

Sommige vrienden beweren dit ook te hebben, maar bij mij is de vermoeidheid echt wel extreem.... Snapt er nu iemand dat???

Normaal zou je toch verwachten dat je uigerust zou moeten zijn???

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: vermoeider na vakantie/weekend

Daar heb ik ook last van. Daarom vind ik een vakantie ook maar niets.

Doordat je juist zo weinig uitvoerd op vakantie raak je zodra je weer actief bezig gaat heel vermoeid.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: vermoeider na vakantie/weekend

Het helpt misschien om iets actiever te worden in je vrije tijd. Niks extreems, maar gewoon eens een wanddeling in de buitenlucht of een stukje fietsen. En je kan uitproberen of het helpt om iets minder te slapen (zet je wekker bijv. om acht of negen uur).
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 160

Re: vermoeider na vakantie/weekend

Ligt er een beetje aan waar je op vakantie bent geweest. Als het een, voor jou onbekende omgeving is, heb je toch een bepaalde spanning. Je raakt wel uitgerust, maar zodra je weer in je eigen omgeving bent, valt het pas op hoe moe je eigenlijk bent. Op vakantie heb je geen referentiekader. Wellicht ben je dan ook gewoon moe, maar je verzet je ertegen. althans, dat is wat ik doe. Ik kom dus ook doorgaans moe thuis van vakantie.

Berichten: 10

Re: vermoeider na vakantie/weekend

En je kan uitproberen......... zet je wekker bijv. om acht of negen uur.
huh laat me lachen.... acht of negen uur :-) .... hiermee ben ik al lang beginnen experimenteren; nl in t weekend ook vroeg opstaan; niet zoals je zei om acht of negen uur, maar om 5h zoals in de week!!!! en zoals ik al verwachtte: sinds ik dat doe voel me kiplekker, ook in het weekend.....

Enkel:

- iedereen verklaart me gek

- om m'n lichaam en geest te respecteren zou ik het graag wat rustiger aan doen

Nu vraag je je misschien af: "als je probleem opgelost is; WTF zit die zijkerd hier dan te zagen?".... wel, ik weet dat een mens rust nodig heeft, en juist daarom zou ik het graag wat rustiger aandoen; dus door wat langer te slapen. Slaap is noodzakelijk voor lichaam en geest! (en vooral voor de geest: ben de laatste jaren enorm verstrooid en vaak verward)....

maar als ik me een wrak voel door uit te slapen, heb ik al niet veel zin meer om het rustiger aan te doen....

Er heeft hier al iemand geantwoord dat hij er ook last van heeft soms.... wel, dat antwoord krijg ik van veel mensen, dus ik denk dat het een gekend fenomeen is (enkel bij mij is het extreem).... maar is hier een medische verklaring voor???

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: vermoeider na vakantie/weekend

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. Als jij je goed voelt met bijvoorbeeld 5 uur slaap, dan is dat voor jou voldoende. Het is niets anders dan luisteren naar je lichaam dus.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 10

Re: vermoeider na vakantie/weekend

Het is niets anders dan luisteren naar je lichaam dus.
Wel dat is het m juist: ik voel me er lichamelijk kiplekker bij, maar geestelijk heb ik het gevoel dat ik eronder lijdt.... Ik ben 25 en ben verstrooider dan mijn grootvader van 87.... Na vakantie en andere uitrustpauzes voel ik me dan wel lichamelijk een wrak, maar tijdens die vakantie en uitrust-weekends ben ik veel helderder van geest en veel minder verstrooid en minder verward.

Heb er al over met m'n dokter gepraat, maar daar bestaan uiteraard geen medicijnen voor hé.... t is: een gezond evenwicht zoeken... maar dat evenwicht vind ik maar niet....

destijds toen ik nog studeerde (en meer mijn tijd zelf kon inplannen), had ik dat evenwicht gevonden: een vijftal uren nachtrust + een namiddagsiesta van een uur of twee.... met die combinatie kwam ik aan een gezonde 7 à 8 uur slaap per etmaal.... Nu, on the job, kan je moeilijk in het bijzijn van je baas een namiddagsiesta doen natuurlijk.... die namiddagsiesta is dus weggevallen en het aantal uren slaap per etmaal is bijna gehalveerd... lichamelijk (tot nu toe) geen probleem, maar geestelijk lijdt ik nu onder zware concentratiestoornissen....

Het is alsof als ik lang slaap aan één stuk (7 a 9uur) dat dat negatieve effecten heeft op mijn lichaam (bloedsomloop, spieren of weet ik veel wat)....

echt strange en ik wordt er gek van!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: vermoeider na vakantie/weekend

je hebt een absoluut minimum nodig van 6 uur slaap aan een stuk door. Ga je hier onder zitten dan wordt je wakker midden in je REM-slaap. Dit is ***** wakker worden, ik heb het meegemaakt.

Slaap eens een uurtje langer, ga eerder naar bed, later naar bed. Er moet een gulden middenweg voor jou te vinden zijn. Dit kunnen wij niet voor jou bepalen. Hier kan je waarschijnlijk alleen op experimentele wijze achter komen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: vermoeider na vakantie/weekend

Je zegt dat een siesta niet kan op je werk, maar het is aangetoond dat je na een middagslaapje van slechts enkele minuten toch weer een aantal uren fit bent. Misschien gewoon eens proberen, even op een rustig plekje na de lunch je ogen dichtdoen en zorgen dat je vrij snel nadat je in slaap bent gevallen weer gewekt wordt. Een handig trucje is om een sleutelbos in je handen te houden, die zodra je verslapt door de slaap uit je handen valt en als het goed is daardoor een hoop lawaai maakt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer