[Wiskunde] afmaken van reeks

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

[Wiskunde] afmaken van reeks

Ik kom er niet uit, wie kan mij helpen?

Maak deze reeks af:

14 6 3 10 5 ...

Berichten: 160

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

14 6 3 10 5 35 17,5

14+6=20

6:2= 3

3*10= 30

10:2=5

5+35=40

35:2=17,5

+volgende :door 2 maal volgende, delen door twee, plus volgende, delen door twee en de maal en optellingen niet laten zien. Die is gewoon 10, 20, 30, 40, 50, 60.

Of:

14 6 3 10 5 15 7,5 30

Zelfde truc maar dan is de tussenuitkomst 20 30 20 etc. etc...

Zoiets?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

Ard schreef:14+6=20

6:2= 3

3*10= 30

10:2=5

5+35=40

35:2=17,5


waar haal je die 2 bij 6:2 vandaan?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 160

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

zes delen door twee. Zo schreef ik het op de lagere school altijd. Sorry voor de onduidelijkheid.

zo staat er ook tien delen door twee..

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

Ok verklaard een hoop. Goed gevonden trouwens.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 160

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

Dank je wel. Maar is het ook DE oplossing voor de serie? Zijn er meerdere mogelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

14 6 3 10 5 -3 -3/2 ....

je doet de volgende stappen: -8 , delen door 2, +7 , delen door 2, -8 , ...

Dat kan denk ik ook.

Berichten: 270

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

Nouja wat ik me net ineens heel snel bedacht ( daar ik geen kei ben in reeksen ).

14 6 3 10 5

verschillen: 8 3 7 5

verschillen: 5 4 2

verschillen: 1 2

Misschien krijg je dan een onderliggende reeks van: 1 2 3 4 5 6 7 ...

Hoewel ik hier geen formule voor zou kunnen vinden aangezien je meerdere mogelijkheden krijgt wanneer je gaat doortellen ( positief of negatief optellen ) maargoed. Het is maar een ingeving hehe :shock:

Berichten: 160

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

@micheltje. Wil je je antwoord even toelichten? Ik snap het niet....

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

Micheltje schreef:Nouja wat ik me net ineens heel snel bedacht ( daar ik geen kei ben in reeksen ).

14 6 3 10 5

verschillen: 8 3 7 5

verschillen: 5 4 2

verschillen: 1 2

Misschien krijg je dan een onderliggende reeks van: 1 2 3 4 5 6 7 ...

Hoewel ik hier geen formule voor zou kunnen vinden aangezien je meerdere mogelijkheden krijgt wanneer je gaat doortellen ( positief of negatief optellen ) maargoed. Het is maar een ingeving hehe :shock:
het derde verchil is constant : 1 1 1 1 1

vroeger leerde ik als het tweede verschil constant is, dat je dan te maken ehbt met een 2e graadse functie bijv y=ax^2

k vermoed dat jouw geval (3e verschil is constant) een geval is van een 3e gr. functie.

Berichten: 160

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

Ik heb nog even lopen rekenen, (Ik begreep ineens jou oplossing.) maar dan zijn er veel meer antwoorden mogelijk.

14, 6, 3, 10, 5, 15, 16

14, 6, 3, 10, 5, 15, 34

Na de "15" kan het alle kanten opgaan.

Later meer.

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

Het vinden van volgende getallen is tamelijk onzinnig werk. Dit is een suggestieve reeks en het volgende getal kan in feite alles zijn. Het meest voor de hand ligt dat er een wiskundig verband bestaat tussen de getallen. Als iemand er in slaagt een patroon te ontdekken, zoals in de voorgaande reacties, zou ik zeggen dat die persoon in staat was de volgende getallen correct te bepalen en daarmee is voor hem de opgave afgedaan. Immers, wat de een logisch vind, is voor de ander vergezocht. Wat je in feite doet is trachten te achterhalen het meest waarschijnlijke dat de bedenker van de opgave heeft gebruikt om aan de specifieke getallen te komen, je probeert je in hem te verplaatsen. Interessant is dat er niet altijd een 'zuiver' wiskundig verband hoort te bestaan. Bekijk daartoe de volgende reeks:

1 2 4 8 1 3 6 1 2 5 ...

Wat zijn de volgende getallen? Ongetwijfeld slaagt men er in een zuiver wiskundig verband te vinden tussen de getallen. Je zou met Lagrange b.v. een polynoom kunnen bepalen dat volstaat. Leuk is om te weten dat deze reeks simpel ontstaan is door: maal 2, eerste digit onthouden, maal 2, eerste digit onthouden, etc. Dat ze suggestieve reeksen gebruiken bij IQ-tests vind ik dan ook onzinnig.

Forest.

Berichten: 160

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

Evenzogoed is het wel leuk om je er mee bezig te houden. Het invullen van kruiswoordraadsels is in principe ook onzinnig werk. Daarbij zijn er best getalreeksen waarbij je niet veel variatie hebt. Die worden dan ook gebruikt in de tests. Welk cijfer je gebruikt als opvolgendcijfer bepaald hoever je doordenkt. dit gaat niet met een cijferreeks, dan kan het toeval zijn, maar met meerdere. Wanneer op tien cijferreeksen blijkt dat je in een bepaalde richting denkt, kan dat wijzen op een bepaald niveau. Om met Olivier B. te spreken. het laat zien hoe groot je denkraam is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

Micheltje schreef:Nouja wat ik me net ineens heel snel bedacht ( daar ik geen kei ben in reeksen ).

14 6 3 10 5

verschillen: 8 3 7 5

verschillen: 5 4 2

verschillen: 1 2

Misschien krijg je dan een onderliggende reeks van: 1 2 3 4 5 6 7 ...
Ja, dat zou kunnen, maar een tegenargument zou ook kunnen zijn dat je steeds de absolute waarden van de verschillen moet nemen. Anders krijg je de verschillen 8 3 -7 5 en dat is natuurlijk heel wat anders...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 270

Re: [Wiskunde] afmaken van reeks

Ja, dat zou kunnen, maar een tegenargument zou ook kunnen zijn dat je steeds de absolute waarden van de verschillen moet nemen. Anders krijg je de verschillen 8 3 -7 5 en dat is natuurlijk heel wat anders...


Mja, dat zag ik dus ook maar kon er niet verder op borduren :shock: . Zou het verder niet weten.

Reageer