Ruimtereis

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Ruimtereis

Licht heeft 1000 jaar nodig om uit de verste uithoeken van de melkweg ons te bereiken.

Kan een ruimtereiziger met een constante snelheid daar komen in 50 jaar?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 624

Re: Ruimtereis

kotje schreef:Licht heeft 1000 jaar nodig om uit de verste uithoeken van de melkweg ons te bereiken.

Kan een ruimtereiziger met een constante snelheid daar komen in 50 jaar?
Voor de zoveelste keer: wat denk je hier zelf over? Je kunt toch geen serieuze antwoorden verwachten zonder zelf je inbreng te geven bij dit soort vragen?

Die 50 jaar is de eigentijd van de ruimtereiziger, die voor deze constante snelheid evenredig met het ruimtetijd interval ds kan worden genomen (ds^2 = c^2 d tau^2). Je hebt een afstand van 1000 lichtjaar, en je weet neem ik aan hoe je het ruimtetijd interval kunt uitrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Ruimtereis

Rudeoffline schreef:Voor de zoveelste keer: wat denk je hier zelf over? Je kunt toch geen serieuze antwoorden verwachten zonder zelf je inbreng te geven bij dit soort vragen?

Die 50 jaar is de eigentijd van de ruimtereiziger, die voor deze constante snelheid evenredig met het ruimtetijd interval ds kan worden genomen (ds^2 = c^2 d tau^2). Je hebt een afstand van 1000 lichtjaar, en je weet neem ik aan hoe je het ruimtetijd interval kunt uitrekenen.
Ik zou graag eens een vraag van jouw willen. Dan zou ik tenminste weten hoe gij het stellen van een vraag ziet. Ik heb al veel vragen gesteld en meestal kreeg ik een serieus antwoord, dat me dikwijls verbaasde. Ik meen toch dat het de bedoeling is dat we hier zoveel mogelijk van mekaar leren. Trouwens je antwoord verbaast me al.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Ruimtereis

Je beschouwt de jouw tijd als de eigentijd, 50 jaar dus. Je berekent de afstand, deze is dus ongeveer gelijk aan
\(\Delta x=1000kc\approx1000\times365.25\times24\times60\times60c\)
met k als een konstante voor het aantal seconden in een jaar (kwestie van precies te blijven). Vervolgens berekenen we met welke snelheid we dit moeten bereiken:
\(\Delta t_{\mbox{ruimte}}=\frac{1000kc}{v_{\mbox{ruimte}}}\)
. We weten dat
\(\Delta t_{\mbox{eigen}}=50k=\gamma\left(\Delta t_{ruimte}-\frac{v}{c^2}\Delta x_{ruimte}\right)=\frac{\left(\frac{100kc}{v_{\mbox{ruimte}}}-\frac{v}{c^2}1000k\right)}{\sqrt{1-\frac{v^2}{c}}}\)
. Vervolgens passen we wat algebra hierop toe en bekomen we:
\(v_{\mbox{ruimte}}=\frac{20c}{\sqrt{401}}\approx0.998752c\)
. Ter informatie, als je eraan denkt om zo'n reis te maken, de kinetische energie is dan gelijk aan:
\(E_k=(\gamma-1)mc^2=(\sqrt{401}-1)mc^2\approx 1.70992\times10^{18}m \mbox{J}\)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Ruimtereis

Dank je Vladimir Lenin voor naar ik meen perfecte oplossing. Natuurlijk is dit praktisch niet mogelijk voor het moment. Toch is het voor mij eigenaardig dat het licht er 1000 jaar over doet. Terwijl een ruimtereiziger het zou kunnen rooien in 50 jaar. Als ge zo iets niet oplost kunt ge je dit niet voorstellen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Ruimtereis

Licht is er nog altijd sneller dan de ruimtereiziger, in elk inertiaalstelsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Ruimtereis

Toch is het voor mij eigenaardig dat het licht er 1000 jaar over doet. Terwijl een ruimtereiziger het zou kunnen rooien in 50 jaar.
Die 50 jaar is eigen tijd voor de ruimtereiziger. 1000 jaar is voor de waarnemer op Aarde.

Licht zal het in 0 sec. (eigen tijd) voor elkaar krijgen.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Ruimtereis

gouwepeer schreef:Die 50 jaar is eigen tijd voor de ruimtereiziger. 1000 jaar is voor de waarnemer op Aarde.

Licht zal het in 0 sec. (eigen tijd) voor elkaar krijgen.


Als ge schrijft dat de eigen tijd van licht 0 sec is dan verbindt ge aan een foton een inertiaalstelsel en dat kan nu eenmaal niet omdat het licht t.o.z. elk inertiaalstelsel een snelheid c heeft.(2de postulaat Einstein)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Ruimtereis

dat kan nu eenmaal niet omdat het licht t.o.z. elk inertiaalstelsel een snelheid c heeft.(2de postulaat Einstein)
Dus ook in het genoemde inertiaalstelsel, en wat belangrijker is, ook in het inertiaalstelsel van de lichtbron.

Maar gezien je reaktie heb ik iets over het hoofd gezien en zal meteen google raadplegen.

Het enige wat ik weet is het volgende:

1. de lichtsnelheid c heeft in elk inertiaalstelsel dezelfde waarde

2. in elk inertiaalstelsel gelden dezelfde natuurwetten.

Ik heb op dit forum 1 of meerdere malen gelezen dat reizen met snelheid c ervoor zorgd dat de eigen tijd stil blijft staan.

Mocht je me nog 1 en ander duidelijk kunnen maken, dan lees ik dat graag.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Ruimtereis

gouwepeer schreef:Dus ook in het genoemde inertiaalstelsel, en wat belangrijker is, ook in het inertiaalstelsel van de lichtbron.

Maar gezien je reaktie heb ik iets over het hoofd gezien en zal meteen google raadplegen.

Het enige wat ik weet is het volgende:

1. de lichtsnelheid c heeft in elk inertiaalstelsel dezelfde waarde

2. in elk inertiaalstelsel gelden dezelfde natuurwetten.

Ik heb op dit forum 1 of meerdere malen gelezen dat reizen met snelheid c ervoor zorgd dat de eigen tijd stil blijft staan.

Mocht je me nog 1 en ander duidelijk kunnen maken, dan lees ik dat graag.
Als in elk inertiaalstelsel de lichtsnelheid dezelfde waarde c heeft en men verbindt aan het licht(foton) een inertiaalstelsel dan zou een foton een snelheid c hebben t.o.z. zichzelf. Wat natuurlijk zinloos is. Daarom kan men van de eigen tijd van een foton niet spreken omdat die alleen zin heeft in een inertiaalstelsel.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer