Reactie tussen azijnzuur en natronloog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Reactie tussen azijnzuur en natronloog

schrijf de reactie formule van deze stoffen :eusa_whistle: ??

Volgens mij is het een zuur base reactie toch?

CH3COOH + NaOH ----> ???????

ik hoop dat julie hier een antwoord op kunnen geven!

Frank

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactie tussen azijnzuur en natronloog

Azijnzuur is een zuur, natronloog is een base. Een zuur-basereactie ligt dan voor de hand.

Van het natronloog zal overigens alleen OH- reageren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Reactie tussen azijnzuur en natronloog

Hangt er ook maar vanaf in welke concentratie je het doet, of dat je zelfs de zuivere stoffen met elkaar laat reageren zonder water als oplosmiddel.

Je krijgt altijd

HAc + NaOH --> NaAc + H2O

Maar NaAc is een aardig oplosbaar zout, dus in verdunde oplossing Na+ (aq) en Ac- (aq).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactie tussen azijnzuur en natronloog

Waar het om gaat is het volgende: De vraag gaat over natronloog. Die naam is voorbehouden aan de waterige oplossing van natriumhydroxide. Verder is het goed gebruik om de reagerende deeltjes aan te duiden. De reactievergelijking wordt dus (altijd):

CH3COOH (oftewel HAc) + OH- --> CH3COO- (oftewel Ac-) + H2O
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactie tussen azijnzuur en natronloog

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Reactie tussen azijnzuur en natronloog

Waar het om gaat is het volgende: De vraag gaat over natronloog. Die naam is voorbehouden aan de waterige oplossing van natriumhydroxide.


Nooit geweten dat alleen de oplossing zo heet eigenlijk... in de praktijk worden korrels/pellets in ieder geval ook wel zo genoemd (gooi er maar een handje natronloog bij). Gezien azijnzuur vloeibaar is kan ik me dus ergens wel voorstellen de reactie met de zuivere reagentia uit te voeren, al lijkt me dat wel weer gevaarlijk :eusa_whistle:
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Reactie tussen azijnzuur en natronloog

Je kunt chemici nu ook niet consistent gebruik van de naamgeving verwijten. Zo heb ik die afkorting HAc nooit gebruikt zien worden; wij gebruikten HOAc (wat in feite ook correcter is: HAc zou aceetaldehyde zijn).

Reageer