melk

Moderator: ArcherBarry

Reageer

melk

ik heb een aardig tijdje geen melk gedronken, en pas onlangs weer met het drinken van melk begonnen.

Nu lees ik op het internet allemaal berichten dat melk ongezond zou zijn etc. Maar bij mij komt dat niet erg logisch over. Hoe zit dat nou, is melk wel of niet ongezond, als het niet te veel wordt gedronken. Kan iemand bronnen geven of dit uitleggen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: melk

Daar wordt inderdaad verschillend over gedacht.

Zolang je maar je melk eiwitten en lactose kan verwerken lijkt het me niet waarschijnlijk dat je risico's loopt.

Punt is dat niet iedereen dit kan en daardoor allergisch of overgevoelig reageert. Dit laatste komt met name voor bij zuigelingen en mensen die uit een ander deel van de wereld komen waar geen of amper koemelk wordt gedronken.

Voor zover ik kan nagaan is consumptie van koemelk (mits er geen overgevoeligheid is en uiteraard met mate) volgens de huidige wetenschappelijke inzichten niet schadelijk en passend in een goede, gezonde voeding.

Om één aspect te pakken: voor de verwerking van koemelk heb je het enzym lactase nodig. In sommige volkeren heeft vrijwel iedereen dit in voldoende mate om melk te kunnen verwerken, in andere volkeren hebben alleen kinderen dat. Zie bijvoorbeeld:

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/73/2/421S
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: melk

DSM heeft (of is een een vergevorderd stadium) om 'melk' te maken die door (bijna) iedereen verdragen kan worden. (er zijn altijd uitzonderingen) Deze 'melk' wordt tevens nagenoeg kleur en geurloos.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: melk

kleur- en geurloos... klinkt niet echt smakelijk :shock:
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: melk

kleur- en geurloos... klinkt niet echt smakelijk :shock:
als water dus... kunnen ze dat dan niet standaard door leidingen laten stromen? Of is teveel hiervan innemen schadelijk?
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: melk

lol, melk is niet caloriesloos, dus ik zou het niet hele dagen door drinken zoals je met water doet :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: melk

't was ook maar een suggestie :shock: Lijkt me verder ook niet echt handig natuurlijk... je wc doorspoelen met melk :?:
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: melk

Achja, een melk toilet, of je wassen met melk ...

Eigelijk zouden we best wat koeien moeten hebben dan :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: melk

Misschien wel goed voor de welvaart van de nederlandse boeren en de gehele economie :wink: ..... afijn... dit gaat een beetje off-topic...
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: melk

Achja, kdacht net hetzelfde :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: melk

Sommige mensen zijn niet gewend om melk te drinken en vinden deze smaak niet lekker. Daarom zijn de smaakstoffen verwijderd. Zo kunnen mensen in bijvoorbeeld afrika ook gewoon aan de koeienmelk.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer