Aangezuurd h202 + nacl redoxreactie?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Aangezuurd h202 + nacl redoxreactie?

Beste mensen,

ik heb onlangs een toets gehad over Redoxreacties, in die toets stond een vraag waarvan ik nou nog steeds niet snap wat ik fout heb gedaan. De vraag luidde als volgt:

Je moest opschrijven of er een Redoxreactie kon plaats vinden als je aangezuurd waterstofperoxide bij een Natriumchloride oplossing gooit. En zo ja dan moest je de reactie op schrijven.

Volgens tabel 48 in de Binas is de sterkste oxidator H2O2 + 2H+ + 2e- en de sterkste reductor is H2O2. Vervolgens heb ik hiervan de twee halfreacties opgeschreven en tenslotte de totaalreactie. Dus mijn eindantwoord was:

H2O2 + 2H+ + H2O2 ==> 2H2O + O2 + 2H+

Volgens mij Leraar was dit fout omdat het waterstofperoxide aangezuur was en dan niet met zichzelf in neutrale vorm kan reageren. Dit leek mij sterk dus vandaar mijn vraag; Klopt dit?

Met vriendelijke groet

Aallsoo:)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Aangezuurd h202 + nacl redoxreactie?

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Aangezuurd h202 + nacl redoxreactie?

Het argument van je leraar snijdt in ieder geval geen hout. Of het kan hangt af van de concentraties van de betrokken stoffen en ionen. Die bepalen de daadwerkelijke elektrodepotentialen, en daarmee of de reactie verloopt. Het is in ieder geval zeker niet vreemd. In een aangezuurde oplossing valt waterstofperoxide daadwerkelijk langzaam uiteen.

In dit geval speelt wel nog mee dat er Cl- ionen aanwezig zijn. Afhankelijk van de concentratie daarvan kan het eventueel zo zijn dat die geoxideerd worden in plaats van het opgeloste waterstofperoxide. Maar zonder verdere gegevens over de concentraties in kwestie valt daar niets over te zeggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer