wie is/zijn er online?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

wie is/zijn er online?

In dit topic http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=11965 werd het volgende gesteld:
ZVdP schreef:Wie ZIJN er online

Naar mijn mening is dit een foute constructie die ik, als Belg, vaak hoor in Nederlandse tv-programma's; bv 1tegen100, zij zegt altijd; eens kijken wie het fout HEBBEN. Dit zou moeten zijn; eens kijken wie het fout HEEFT en wie IS er online.

WIE, als onderwerp, staat altijd met de 3e persoon enkelvoud.

Ik weet het nu niet echt maar ik hoor dit zeer vaak op de Nederlandse tv, maar heb het nog nooit gehoord hier in België. Ik krijg hier altijd kippenvel van als ik dit hoor, voor een Belg klinkt dit zeer raar in de oren, althans voor mij.
Wat is er fout aan dan? :shock: 'Wie' kan volgens mij zowel enkelvoud als meervoud zijn.

Voorbeeld: Wie waren de Romeinen? En: Wie was Julius Caesar?

'Wie hebben het fout?' zeg je dus als het gaat over groepen mensen die het goed of fout kunnen hebben. Bijvoorbeeld: wie hebben het fout: de wetenschappers of het publiek? Je kan niet zeggen: de wetenschappers heeft het fout. Het is natuurlijk wel weer: Wie heeft het fout, team A of team B, want Team is enkelvoud.

'Wie zijn online' is voor mijn gevoel hetzelfde als 'welke gebruikers zijn online'; en dus niet fout. 'Is' zou wel fout zijn.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: wie is/zijn er online?

In deze zin moet het wel enkelvoud zijn, kheb het ooit geleerd op school waarom het enkelvoud moet zijn, het is ergens een reden van verwarring die ontstaat door een soort van 'onbekend' onderwerp ...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: wie is/zijn er online?

Maar onder de vraag staat in dit geval gewoon het antwoord:
Er zijn in totaal 32 gebruikers online
Waarom zou de vraag enkelvoud moeten zijn als het antwoord meervoud is??
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: wie is/zijn er online?

Cassanne schreef:Wat is er fout aan dan?   :shock:  'Wie' kan volgens mij zowel enkelvoud als meervoud zijn.

Voorbeeld: Wie waren de Romeinen? En: Wie was Julius Caesar?

'Wie hebben het fout?' zeg je dus als het gaat over groepen mensen die het goed of fout kunnen hebben. Bijvoorbeeld: wie hebben het fout: de wetenschappers of het publiek? Je kan niet zeggen: de wetenschappers heeft het fout. Het is natuurlijk wel weer: Wie heeft het fout, team A of team B, want Team is enkelvoud.

'Wie zijn online' is voor mijn gevoel hetzelfde als 'welke gebruikers zijn online'; en dus niet fout. 'Is' zou wel fout zijn.
1.

Dit komt omdat de romeinen al meervoud is en julius caesar niet. Online moet je als enkelvoud nemen

2.

Hier is het zonder twijfel wie heeft het fout!!!

3.

Online is een bijvoeglijk naamwoord dus is het

Wie is online?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: wie is/zijn er online?

Cassanne schreef:Maar onder de vraag staat in dit geval gewoon het antwoord:
Er zijn in totaal 32 gebruikers online
Waarom zou de vraag enkelvoud moeten zijn als het antwoord meervoud is??
Dat is niet het antwoord op de vraag, de vraag is: Wie IS er online ?

Niet hoeveel mensen zijn er online ...

Het antwoord op de vraag zijn de namen die er onder staan en niet "Er zijn in totaal 32 gebruikers online" :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: wie is/zijn er online?

Wat is er fout aan dan?  'Wie' kan volgens mij zowel enkelvoud als meervoud zijn.  

Voorbeeld: Wie waren de Romeinen? En: Wie was Julius Caesar?  


'Wie' wordt wel degelijk altijd gevolgd door een 3e persoon enkelvoud.

Maar leuk dat je de Romeinen als voorbeeld hebt genomen. In jouw zin over de Romeinen, zou 'wie' in de accusatief staan en 'de Romeinen' in de nominatief'. 'Wie' is hier namenlijk niet het onderwerp bij 'waren', maar is lijdend voorwerp.

Naamvallen zijn daarvor handig, misschien zouden ze dit terug moeten invoeren. Nu vindt ik het lastig dat je in het Nederlands bij sommige woorden wel verbuigingen krijgt, maar bij anderen niet. Buitenlanders hebben het hier vaak ook lastig mee.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: wie is/zijn er online?

ZVdP schreef:
Wat is er fout aan dan?  'Wie' kan volgens mij zowel enkelvoud als meervoud zijn.  

Voorbeeld: Wie waren de Romeinen? En: Wie was Julius Caesar?  


'Wie' wordt wel degelijk altijd gevolgd door een 3e persoon enkelvoud.

Maar leuk dat je de Romeinen als voorbeeld hebt genomen. In jouw zin over de Romeinen, zou 'wie' in de accusatief staan en 'de Romeinen' in de nominatief'. 'Wie' is hier namenlijk niet het onderwerp bij 'waren', maar is lijdend voorwerp.

..


Wie waren de romeinen (moet ten eerste zonder hoofdletter), "wie" is hier wel nominatief en hoort bij romeinen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wie is/zijn er online?

Volgens van Dale moet Romeinen wel degelijk met een hoofdletter als je de inwoners van het Romeinse rijk bedoelt.

Een romein met een kleine letter is een lettertype.

Wat de oorspronkelijke vraag betreft, als er staat: wie zijn er online, dan zie ik daar helemaal niks fout aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: wie is/zijn er online?

Nogmaals als 'wie' als onderwerp gebruikt wordt, wordt het ALTIJD gevolgd door een 3e enk.

Dit is in elke Westerse taal die ik ken zo.

Engels, Frans, Latijn.

Wat betreft: wie waren de Romeinen. Wie is bij nader inzien toch nominatief, maar niet als onderwerp, maar als predikaatsnomen.

Maar wat betreft: wie zijn online, is 'wie' wel onderwerp, dus MOET gevolgd worden door een 3e enk.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: wie is/zijn er online?

Wie moet inderdaad door 3e persoon enkelvoud gevolgd worden, als het onderwerp is. In de zin

'Wie zijn de Romeinen?' is 'de Romeinen' onderwerp. ;)

Een lelijke oplossing zou 'Welken zijn er online?' zijn :shock:
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: wie is/zijn er online?

Een lelijke oplossing zou 'Welken zijn er online?' zijn


Ik vind die gewoon prachtig, echt waar, veel beter dan wie is er online.

Ik vind doorgaans verouderde woorden zeer mooi en probeer deze zoveel mogelijk te gebruiken.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: wie is/zijn er online?

Ik vind het ook wel wat hebben, net zoals het woord 'reeds' en natuurlijk de t in gebiedende wijs meervoud.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: wie is/zijn er online?

En niet te vergeten de subjunctief ( ik weet niet hoe deze in het Nederlands genoemd wordt ) of is het nu de conjunctief, ik weet het niet, maar in ieder geval: Moge dat gebeuren,...

Een tijd die ik in het Engels ook zeer graag gebruik: If he were, in plaats van If he was.

Maar mensen kijk dus goed naar de functie van 'wie' in de zin!!!
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: wie is/zijn er online?

Dat is de conjunctief. Alleen het wordt bijna niet meer gebruikt in het Nederlands. Hier nog wel: 'lang leve'.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 1.404

Re: wie is/zijn er online?

Effe tussendoor:

aanvoegende wijs (conjunctief). Een aanvoegende wijs kan een wens uitdrukken vb Moge de zin onderaan aangepast worden.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Reageer