Berekening aan zwavelzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Berekening aan zwavelzuur

Beste lezer,

In de opgave moeten we ervanuit gaan dat de ionisatie van salpeterzuur in twee stappen verloopt:

H2SO4 + H2O --> HSO4^- + H3O^+ Hierbij onstaat het zwakke zuur HSO4^- en dit reageert alsvolgt met water:

HSO4^- + H2O (evenwicht) SO4^2- + H3O^+

Uit de eerste stap ontstaat 1 mol HSO4^-. Dus als we de pH uitrekenen:

x2 / 1,0 - x = 0,001 met x = 0,095 M

pH = - log [0,095] = 1,0

Wat is er met de 1 mol H+ ionen gebeurt die in de eerste ionisatiestap ontstond? Mogen we die zomaar verwaarlozen of oet ik die toch bij x optellen? Welke denkfout maak ik hier. Ik ben het even kwijt.

VOor de duidelijkheid de vraag was:

Bereken de pH van 1,0 M zwavelzuur en neem aan dat de tweede stap niet volledig is.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Berekening aan zwavelzuur

Wat is er met de 1 mol H+ ionen gebeurt die in de eerste ionisatiestap ontstond? Mogen we die zomaar verwaarlozen of moet ik die toch bij x optellen?
De H+ van eerste en tweede ionisatie moeten inderdaad bij elkaar opgeteld worden.

Lees ook het zwavelzuurvraagstuk in dit topic: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...c=63971&hl=
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Berekening aan zwavelzuur

JPO schreef:In de opgave moeten we ervanuit gaan dat de ionisatie van salpeterzuur in twee stappen verloopt:

H2SO4 + H2O --> HSO4^- + H3O^+


Het zuur dat je op hebt geschreven heet zwavelzuur. Verzoek: zou je in het vervolg sub- en superscript willen gebruiken voor de indexen en ladingen? Die knop heet "aA" en zit links van de smileys. Hierbij selecteer je het deel dat je wilt sub- of superscripten en dan klik je op "aA" en daarna op sub- of superscript.

Reageer