Trillend potje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Trillend potje

Hallo allemaal,

Ik loop tegen bij een practica opdracht tegen een bepaald natuurkundig/wiskundig probleem

Het practicum gaat over een trillend potje. Het potje is gespannen tussen 2 verticale elastieken,

zodat je het potje horizontaal kan laten trillen. in dit plastic potje paste 12 identieke messingringen

die elk 19.0 gram wogen. de opdracht was het bepalen van de massa van het potje (zonder messingringen)

ik heb steeds 10 trillingen gepakt van het potje en dan iedere keer 1 messing ring erbij (zie meetresultaten hieronder)

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td]aantal messingringen[/td][td]10T Gem (s)[/td][/tr][tr][td]12[/td][td]6.13[/td][/tr][tr][td]11[/td][td]6.00[/td][/tr][tr][td]10[/td][td]5.71[/td][/tr][tr][td]9[/td][td]5.53[/td][/tr][tr][td]8[/td][td]5.30[/td][/tr][tr][td]7[/td][td]5.11[/td][/tr][tr][td]6[/td][td]4.90[/td][/tr][tr][td]5[/td][td]4.69[/td][/tr][tr][td]4[/td][td]4.54[/td][/tr][tr][td]3[/td][td]4.31[/td][/tr][tr][td]2[/td][td]4.03[/td][/tr][tr][td]1[/td][td]3.72[/td][/tr][tr][td]0[/td][td]3.40[/td][/tr]</table>

het probleem nu is de massa van dat potje bepalen,

ik kom er gewoon niet uit. ik denk dat ik iets moet kruislings vermenigvuldigen

een tabel maken met xm tegenover de T ervan ?

zouden jullie mij misschien een kleine tip of een zetje in de goeie richting kunnen geven

alvast bedankt

Bartj

V5

(ow en als deze post er al opstond van gister sorry maar me compter deed erg raar dus stuurde ik hem maar nogenkeer in )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Trillend potje

  • Je hebt maar één set metingen, .
  • Elastiekjes zijn notoir a-lineaire veren
  • Verder denk ik dat met grotere massa het bovenste eleastiekje verder zal uitrekken, wat ook de zaak een beetje compliceert
dus héél nauwkeurig zal het niet gaan, maar een redelijke benadering :eusa_whistle: moet lukken. (sterker, ik heb hem wel ongeveer)

Om te beginnen, als je een beetje kijkt naar de formule voor de trillingstijd van een gewone mathematische slinger (een massablokje aan een touwtje) en naar de formule voor de trillingstijd van een massablokje aan een veer, wat valt je dan op?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Trillend potje

voor een de trillingstijd van een slinger gebruik je:

T = 2π√(l/g)

voor trilingstijd van een massa veer systeem gebruik je:

T = 2π√(m/C).

2π√ - zit in bijde formules. ook zijn g en C bijde constante

want g is hier de graviteitconstatne (9.81) en C hier de veerconstante. als ik het corect heb.

misschien kan ik de formule van het massa veersysteem gebruiken aangezien daar wel de massa in die formule staat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Trillend potje

precies. Als we dus eens aannemen dat je systeem zich óók ongeveer zo gedraagt, dan zouden we voor T²/m een constante moeten vinden. (als T²/m grafiek dus een rechte door de oorsprong)

Ik heb in excel een tabel gemaakt met jouw gegevens, waarbij ik dan steeds bij de massa een mpotje kan optellen. een kolom voor T² gemaakt, en dan een kolom voor T²/mtotaal. En dan ben ik met die mpotje gaan spelen net zo lang tot de waarden in die T²/mtotaal kolom zo dicht mogelijk bij elkaar kwamen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Trillend potje

Ok. ik heb een tabel nu met T^2 T^2/m maar ik snap niet helemaal het eerste stuk. '' waarbij ik dan steeds bij de massa een mpotje kan optellen'' <-- dat stuk zegmaar. dus bij die 19.0 * het aantal ringen tel je nogwat op ofzo ? ik begrijp het niet hemaal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Trillend potje

je maakt een kolom A massa potje (kg), waarin je het bovenste veld (bijv A2) kunt variëren, en waarbij de velden daaronder (A3 t.e.m. A14) dan vanzelf diezelfde waarde overnemen (=A2)

dan een kolom B met aantal ringen, 0-12

een kolom C met de totale massa krijgt dan de formule massa potje + 0,019*aantal ringen (=A2+0,019*B2)(NB: alles in SI-eenheden!!)

kolom D: je meetwaarden (T*10)

etc.

Dat kan natuurlijk allemaal in minder kolommen, maar zo hou je wél overzicht en zie je de logische opbouw.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Trillend potje

owja heel erg bedankt ik ga er even mee knutselen!

Berichten: 13

Re: Trillend potje

maar in deze formule heb je toch 2 onbekende variable

m(tot) = m(potje) + 0.19 * aantal ringen

aantal ringe kan je invulle maar massa potje wil je weten

en m(tot) hangt af van m(potje) dus hoe kom ik nu aan me massa

misschien een beetje domme vraag volgens mij ligt het antwoord echt voor me neus.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Trillend potje

hoe kom ik nu aan mijn massa
vul wat in voor mpotje (natte vinger), over heel die kolom dezelfde waarde natuurlijk

kijk of je "constante" (T²/m) over heel die kolom ook werkelijk (nagenoeg) constant is

pas dan je mpotje aan. Als de waarden in de kolom (T²/m) dichter bij elkaar komen, kom je dichter bij de goede waarde voor mpotje, als de waarden voor (T²/m) juist verder uiteen gaan lopen met je nieuwe mpotje dan ben je mpotje dus naar de verzekerde kant aan het aanpassen.

friemel net zo lang met mpotje totdat je waarden voor (T²/m) het meest op elkaar lijken.

Om me daarmee te helpen heb ik onder de kolom (T²/m) een gemiddelde van die kolom laten berekenen, en in een extra kolom naast (T²/m) de procentuele afwijking van dat gemiddelde bij elk aantal ringen. Als je daar in elke regel niet meer dan losse procenten van je gemiddelde (T²/m) afwijkt zit je best wel dichtbij de juiste mpotje.

NB: je zou iedereen hier een lol doen door wat minder sms-taal te gebruiken.

aantal ringen kan je invullen maar massa potje wil je weten

en m(tot) hangt af van m(potje) dus hoe kom ik nu aan mijn massa

misschien een beetje domme vraag volgens mij ligt het antwoord echt voor mijn neus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Trillend potje

Ik begrijp niet hoe jullie aan de formule: T^2/mtot=C zijn gekomen. Kan iemand mij daar mee helpen??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Trillend potje

in een massa-veersysteem geldt de formule
\(T=2\pi \sqrt{\frac{m}{g}}\)
zie ook [microcursus] formules herschrijven / vergelijkingen oplossen

die kun je schrijven als
\(T=2\pi \sqrt{m}\sqrt{\frac{1}{g}}\)
2 ](*,) is constant, en g is constant zodat ook 1/g constant is , en ook :eusa_whistle: (1/g)
\(T=c\cdot\sqrt{m}\cdot c\)
goed, een constante keer een constante is nog steeds constant
\(T=c\cdot\sqrt{m}\)
kwadrateer beide zijden, de wortel verdwijnt:
\(T^2=c^2\cdot m\)
het kwadraat van een constante is constant:
\(T^2=c \cdot m\)
herschrijven (beide zijden delen door m)
\(\frac{T^2}{m}=c \)
vrij vertaald, er is een vaste verhouding tussen T² en m.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer