Sterkteberekening

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Sterkteberekening

Situatie. Ik wil een overdekte pergola (5,10mx4,50m) bouwen oftewel een serre zonder muren. Mijn twijfels betreffen de dikte van de balken en dwarsbalkjes die geschikt moeten zijn om de golfplaten en met name in de winter de sneeuw te kunnen dragen.

Omschrijving.

De lengte van de golfplaten is 4,5m. Ik ga 7 golfplaten (breedte 91cm, golfbreedte 7,6cm) gebruiken om het afdakje de gewenste breedte te geven. Dus wil ik gebruiken:

8 balken (onder de overlappingen van de golfplaten) van 4,5m lengte

8 dwarsbalkjes daaroverheen (om de 60cm) tegen het doorbuigen van de golfplaten.

Vraag. Hoe dik dienen de balken en dwarsbalkjes te zijn om m.n. sneeuwlasten te kunnen dragen? En welke houtsoort komt er voor in aanmerking?

Met vriendelijke groeten,

John.

Berichten: 119

Re: Sterkteberekening

Ik kan je geen antwoord geven maar wel een richting ophelpen.

In deze link over Sneeuwbelasting kan je de waardes vinden, waar je mee kan rekenen betreft sneeuw.

je kan in principe elke houtsoort gebruiken. Aan de hand van je eisen en budget kies je houtsoort, ik zou dit in overleg met een aannemer/bouwmarkt doen. Houd dan wel rekening mee met levensduur, buitencondities, deklaag hout en belasting etc.
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Sterkteberekening

Vorig jaar heb ik een soortgelijk geval gehad voor de berekening van een schuurdak.

Hieronder de door de gemeente goedgekeurde berekening. Wellicht kun je die als voorbeeld gebruiken. Wel even de basisgegevens aanpassen natuurlijk.

Sterkteberekening dak (zie bijgaande tekening van het balkenplan)

dakbeschot 18 mm triplex

balkafstand h.o.h. 0,60 m

grootste overspanning 3,50 m

daklast, eigen gewicht dak + eventuele sneeuwbelasting: 1000 N/m2

komt overeen met 600 N/m balklengte.

Grootste buigingsmoment: M = 1/8 ql2 = 1/8 x 600 x 3,52 = 919 Nm = 919000 Nmm

Toelaatbare treksterkte 7 N/mm2

W = M/7 = 131285 = 1/6 b x h2, kies b = 46 mm >> h = 131, kies naastgrotere standaardmaat h = 136 mm.

Berekening op doorbuiging: f = (5/384) x (ql4 / EI)

q = 600 N/m = 0,6 N/mm

l =3500 mm

E = 10000 N/mm2

I = 1/12 bh3 = 9642000

f = (5/384) x (0,6 x 35004 / 10000 x 9642000) = 12 mm = l/287

Deze doorbuiging is te groot. Kies daarom h = 171 mm >> I = 19167000

f = (5/384) x (0,6 x 35004 / 10000 x 19167000) = 6,1 mm = l/572

Deze doorbuiging is toelaatbaar. De gevonden balkmaat komt overeen met de tabel uit het Zakboekje Hout.

Berichten: 2

Re: Sterkteberekening

W = M/7 = 131285 = 1/6 b x h2, kies b = 46 mm >> h = 131, kies naastgrotere standaardmaat h = 136 mm.
TeunisTVN en Klazon, hartelijk dank voor jullie snelle reactie. Het is inmiddels >35 jaren geleden dat ik mijn Havo (met wiskunde/natuurkunde) behaalde en daarna heb ik voor de sociale sector gekozen. M.a.w.: oeps, de formules begrijp ik niet. Wat ik er echter wel uit lees, is dat mijn overkapping met de volgende maten voldoende stevig is:

- 8 balken met een lengte van 450cm

- h.o.h.: 60cm volstaat ... maar kan h.o.h. 76cm ook?

- klopt het dat balken van 75mm x 150mm sterk genoeg zijn?[/b]

(76cm is de afstand van elke nieuwe plaat t.o.v. de vorige bij het overkappen van twee golven.)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Sterkteberekening

johnvanderkaap schreef:Omschrijving.

De lengte van de golfplaten is 4,5m. Ik ga 7 golfplaten (breedte 91cm, golfbreedte 7,6cm) gebruiken om het afdakje de gewenste breedte te geven. Dus wil ik gebruiken:

8 balken (onder de overlappingen van de golfplaten) van 4,5m lengte

8 dwarsbalkjes daaroverheen (om de 60cm) tegen het doorbuigen van de golfplaten.

Vraag. Hoe dik dienen de balken en dwarsbalkjes te zijn om m.n. sneeuwlasten te kunnen dragen? En welke houtsoort komt er voor in aanmerking?
Omschrijving is niet voldoende. Buiten de sneeuwlast heb je ook tekening te houden met de wind. (De waarde van van de sneeuwlasten op Wikipedia lijken mij discutabel)

Klassieke houtsoorten zijn Douglas en Oregon maar uiteindelijk zal de nodige sterkteklasse bepalend zijn.



Verplaatst naar constructie-en sterkteleer.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekening

@Klazon en topper.

De doorbuiging van de draagbalken zal door de grotere overspanning van 4,50 mtr wel met een factor (4,5/3,5)3 = ruim tweemaal vergroot worden indien de in het getoonde voorbeeld berekende balken zouden worden gebruikt.

Wees dus wel voorzichtig met het aanpassen van die berekening met de werkelijke condities;windcondities spelen een heel belangrijke rol,door onder-en bovendruk wegens de holle ruimte van het bouwsel.

Bevestiging van de golfplaten moet ook goed gebeuren,anders kunnen er na een storm wel eens wat in de omgeveing komen te liggen.

Denk aan schoren van de hoeken van de bouw.

Succes!

Berichten: 2

Re: Sterkteberekening

Hallo,

Heb het volgende: overspanning van carport is 413cm. Balken hoh= 60 cm. Balkmaat: 70x170

Kom ik op een maximale doorbuiging van 7,93 mm.

Ik heb zelf geen zakboekje hout. Dus ik weet niet of dit toelaatbaar is. Wil/kan je daar ook het antwoord op geven??

Bedankt!

Reit

Berichten: 150

Re: Sterkteberekening

Reit,

Volgens mijn syllabus geldt voor daken dat de doorbuiging maximaal één driehonderdste van de overspanning mag bedragen.

In jouw geval blijkt dit dus in orde.

Ik weet niet hoe 't met hout zit, maar in de staalbouw verrichten we tevens een spanningscontrole, maar daarvoor zal je wel een zakboekje hout nodig hebben.

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekening

De doorbuiging is L/520, dus wat dat betreft ruim voldoende;hoe zit het met het afschot wegens regenafvoer?

Berichten: 2

Re: Sterkteberekening

covrtray schreef:Reit,

Volgens mijn syllabus geldt voor daken dat de doorbuiging maximaal één driehonderdste van de overspanning mag bedragen.

In jouw geval blijkt dit dus in orde.

Ik weet niet hoe 't met hout zit, maar in de staalbouw verrichten we tevens een spanningscontrole, maar daarvoor zal je wel een zakboekje hout nodig hebben.
Hallo,

heel erg bedankt voor je antwoord!

Heb deze zekerheid nodig tbv vergunningaanvraag, Wellicht kan iemand (jij) mij daar verder mee helpen?

Voordat ik contact met de gemeente ge opnemen wil ik graag zelf alles hebben uitgezocht.

Zoals: kan ik zelf deze berekening doen, of heb je daar iemand anders voor nodig. De tekeningen... kan je die zelf of moet je die laten maken.

Mvg.

Reit
De doorbuiging is L/520, dus wat dat betreft ruim voldoende;hoe zit het met het afschot wegens regenafvoer?
Hallo Oktagon,

Ook bedankt voor je antwoord.

Maarre... mijn uitkomst is inderdaad L/520. Staat dit in het zakboekje Hout?

De lengte v/d carport is net geen 5 meter. Afschot is 7,5 cm. Dit leek mij ruim voldoende.

Zie ook mijn antwoord op de vorige reactie.

Mvg,

Reit

Berichten: 13

Re: Sterkteberekening

Beste Reit,

Ik loop op het moment stage bij een bedrijf wat veelal van dit soort vergunning aanvragen doet. Het berekenen en tekenen mag je gewoon zelf doen. Ten eerste kan ik je vertellen dat het per gemeente verschilt hoe makkelijk je wegkomt met berekeningen en tekeningen.

Sommige gemeente kijken berekeningen niet eens door, zo had ik vorige week een ambtenaar uit Rotterdam aan de telefoon die mij vertelde "Er is hier nog nooit een dakkapel afgewaaid". Daar tegenover heb ik ook een ambtenaar uit Hoofddorp gehad die vond dat de berekening nog eens na gekeken moest worden op kruip en dat bepaalde knooppunten meer belast zouden worden door verwaarloosbare belastingen.

In principe mogen constructies niet afgekeurd worden op doorbuiging, de berekening hier eerder gemaakt is leuk om te doen maar dat kan met software in 15min compleet worden berekend inclusief doorsnedekrachten etc.

Ik kan die eenvoudige balk afmetingen wel voor je berekenen en je per PDF mailen?

Voor de tekeningen:

De gemeente wil veelal een kadaster kaart zien, de gevels die veranderen, het extra oppervlak dat je gaat bebouwen en je materiaal- en kleurkeuze

EDIT: kijk ook even op de site van de VROM en in de welstandscomissie, misschien zou het zelfs vergunningsvrij kunnen. Maar volgens mij is dit tot 3 meter hoogte...

Reageer