Stijfheid/doorbuiging van een samengestelde houten balk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Stijfheid/doorbuiging van een samengestelde houten balk

Hallo,

In de dakconstructie van mijn woning moet ik een balk voorzien als bijkomende ondersteuning voor de dakspanten.

Deze balk dient dus eigenlijk als gording voor de dakspanten.

De overspanning is 4700mm,

Mijn stabiliteitsingenieur heeft hiervoor een HEA180 voorgeschreven.

Aangezien mijn ganse woning een houtskelet structuur is wil ik deze HEA180 graag vervangen door hout (Douglas).

Ik wil 4 balken van 38 x 180 x 4700 mm samenstellen tot een koker van 180 x 256 (B x H) (zie ook bijlage).

(Samenstellen door nagelen/schroeven en en lijmen.)

Is deze qua stijfheid/sterkte vergelijkbaar met de HEA 180 ?

Hoe kan ik sterkte van zo'n samengestelde balk ev. berekenen ?

Tips zijn welkom.

Groeten
Bijlagen
Samengestelde_houten_balk.GIF
Samengestelde_houten_balk.GIF (2.8 KiB) 1605 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Stijfheid/doorbuiging van een samengestelde houten balk

Waarom vraag je gewoon niet aan de ingenieur stabiliteit wat hiervoor een houten equivalent is?

EDIT: ik kan je al zeggen dat dit zeker niet zal voldoen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: Stijfheid/doorbuiging van een samengestelde houten balk

Voor een belasting van 50000N over een overspanning van 4800mm kom ik er inderdaad niet met voorgestelde balk.

De norm schrijft een max doorbuiging van 1/300 voor voor gordingen : 4800/300=16mm.

Met een extra balk (38*180) onderaan toe te voegen kom ik op een max doorbuiging van 17mm.

Maar daar doe ik het voor (belasting houd al rekening met max wind en sneeuwlast).

Dit is dan wel nog minder stijf dan de HEA180 maar heeft het voordeel dat ik geen staal in m'n houtconstructie moet gebruiken (verschillend gedrag ifv temperatuur & vochtigheid).

Toch bedankt voor uw reactie.

Ev. commentaar is steeds welkom.

Weet er iemand hoeveel bijkomende doorbuiging ik kan verwachten na verloop van tijd door "kruip" in het hout ?

Groeten

Gert
Bijlagen
Samengestelde_houten_balk.pdf
(2.78 KiB) 534 keer gedownload
doorbuiging_samengestelde_ligger_Douglas.xls
(23.5 KiB) 520 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Stijfheid/doorbuiging van een samengestelde houten balk

Er zal inderdaad een factor extra zijn voor de doorbuiging om wille van kruip. (Afhankelijk van de klimaatklasse) Voor klimaatklasse 2 komt er 80% doorbuiging bij.

Je ligger zal niet meer voldoen voor de maximale doorbuiging l/250.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer