Bepaling sacharose en glucose in red bull

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Bepaling sacharose en glucose in red bull

-100ml 0,280 M Kopersulfaat opl ( 249,69 g/mol) dus 6,99 gram nodig

-100 ml opl van 35 g. Kaliumnatriumtartraat en 10 gram natriumhydroxide.

-100 ml Red bull (50x verdund)

-100 ml 0,6 M kaliumjodide opl (166 g/mol) dus 9,96 gram nodig

-100 ml 2M zwavelzuur opl (98,08 g/mol) 19,616 gram nodig

-100 ml zetmeelopl 0,1 gram nodig

-1000 ml 0,1000 mol natriumthiosulfaat opl . (176,12302 g/mol) dus 17,612 gram nodig

-200 ml 1M kaliumthiocyanaat opl ( 97,1807 g/mol)

Wij gaan op de volgende wijze te werk om de glucosegehalte te bepalen:

1. De buret wordt gevuld met de bereide natriumthiosulfaat opl.

2. We maken de Red Bull koolzuurvrij door het te verwarmen naar 70 graden. Hierdoor zal al het sacharose in glucose afbreken en wordt de red bull koolzuurvrij.

3. In de erlenmeyer van 250ml wordt er 10ml van de kopersulfaat opl toegevoegd. 10ml van kaliumnatriumtartraat. En 10ml van de verdunde Red Bull

4. Verwarm erlenmyer zodat inhoud na 3 min gaat koken. 2 minuten aan de kook houden. Dan snel afkoelen tot 25 graden.

5. voeg 10 ml 0,6M kaliumjodide toe.

6. voeg 10ml 2M zwavelzuuroplossing toe.

7. Titreer met natriumthiosulfaat tot kleur van groenbruin/ naar groen wit gaat.

8. Filtreer het mensgel, daarna erlenmeyer en afgefiltreerde neerslag naspoelen met demi-water.

9. Voeg daarna aan het filtraat 10 ml van zetmeeloplossing toe.

10. meteen erna 20ml 1M kaliumthiocyanaat toevoegen

11. titreer verder tot het mengsel helemaal wit is.

dit is ons werkplan

maar wij snappen niet precies welke reactievergelijkingen eruit komen.

zoals wanneer wij kopersulfaatopl + kaliumnatriumtartraat bij de red bull gooien, wat er ontstaat?

Daarna dient de kaliumjodide alsreagens, en om eerlijk te zijn, weet ik niet waar de zwavelzuuropl dan voor dient.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Bepaling sacharose en glucose in red bull

freakylilasn schreef:maar wij snappen niet precies welke reactievergelijkingen eruit komen.

zoals wanneer wij kopersulfaatopl + kaliumnatriumtartraat bij de red bull gooien, wat er ontstaat?
Ik eerlijk gezegd ook niet. Ik denk dat het is om bepaalde stoffen (behalve glucose) te binden of neer te slaan, want je voert later nog een filtratie uit. Maar ik weet niet precies welke stoffen er in Red Bull zitten. Wellicht dat je dat eens op kunt zoeken en dat het dan wel duidelijk wordt?
Daarna dient de kaliumjodide alsreagens, en om eerlijk te zijn, weet ik niet waar de zwavelzuuropl dan voor dient.
Zwavelzuur dient (waarschijnlijk) als katalysator.

Reageer