[scheikunde] vragen molecuulmodel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] vragen molecuulmodel

Hoi iedereen, ik heb een vraagje. Klinkt misschien heel zielig, maar ik ben echt slecht in chemie. :shock: Dit zijn mijn vragen:

Geldig of niet? Vul aan of verbeter.

1. Het molecuulmodel is een vereenvoudigde voorstelling van de werkelijkheid.

2.Moleculen kunnen niet veranderen van aggregatietoestand.

3.Een molecule is de grens van de fysische deelbaarheid.

Het zijn waarschijnlijk belachelijke vragen, maar ik kan dat echt niet.

Plzzzzzzz help mij.

Mod Wouter_Masselink: In fatsoenlijk Nederlands gezet en verplaatst naar huiswerk.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] vragen molecuulmodel

Ten eerste wil ik je zeggen dat belachelijke vragen niet bestaan. Ten tweede zou ik graag willen weten in hoeverre je iets weet van chemie? hier kunnen we dan op voortborduren. Natuurlijk kunnen we simpelweg je opgaven oplossen, echter bij een volgende opgave zal je ongetwijfeld tegen een zelfde probleem oplopen.

Om toch een voorzetje te doen:

Weet je het verschil tussen een atoom en een molecuul?

1. Het molecuulmodel geeft inderdaad een vereenvoudigde voorstelling van de werkelijkheid. Men heeft normaal gesproken te maken met verschillende bindingen en electronenschillen die allemaal niet in dit model zijn meegenomen.

2. Weet je wat een aggregatietoestand is? Hiermee bedoeld men dat iets een vaste vorm, vloeibare vorm of in de gas vorm verkeerd. Moleculen kunnen dus zeker wel van aggregatie toestand veranderen.

3. Een molecuul is het kleinst mogelijke deeltje dat men van een stof kan hebben zonder de eigenschappen van de stof te veranderen. Een molecuul kan men zeker nog wel op delen in verschillende atomen.

Met dit voorzetje moet je toch een heel eind kunnen komen. Heb je nog vragen laat het dan even weten.
"Meep meep meep." Beaker

Re: [scheikunde] vragen molecuulmodel

Dankje, wat aggregatietoestand is wist ik wel hoor... Maar ik begrijp gewoon niets van chemie... Ik kan er mij niets bij voorstellen, ik weet niet hoe een molecule er uit ziet enzo. Op school hebben we zelfs geen practicum gehad omwille van tijdgebrek. En ik vond dat mijn leerkracht het zeker niet goed heeft uitgelegd. De meeste vragen heb ik althans kunnen oplossen, maar bij deze zat ik vast. Nogmaals dank je wel!!

Dikke kus,

Ikke :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] vragen molecuulmodel

Een molecuul kan je je voorstellen als een 'netwerk' van atomen. Welke atomen dit zijn en in welke volgorde ze liggen bepaald met welk molecuul je te maken hebt. Praktica helpen hier niets bij.

Het is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen en oefenen. Uiteindelijk krijg je vanzelf meer inzicht in het schitterende vak chemie.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [scheikunde] vragen molecuulmodel

@ 1

Een model is altijd een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid, dat geldt ook voor een atoommodel.
Ten eerste wil ik je zeggen dat belachelijke vragen niet bestaan.
Sommige docenten stellen belachelijke vragen, daar past dan alleen een belachelijk antwoord bij. Deze vragen zijn echter zeer zinvol en als je ze echt begrijpt (en de bijbehorende antwoorden) dan ben je een eind verder in de scheikunde.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer