Parallellschakelingen met volt en amperemeter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Parallellschakelingen met volt en amperemeter

hoe moet je een parallellschakeling maken met een amperemeter? afzonderlijk de weerstanden meten, en de weerstanden gezamenlijk (in 1keer meten) in de praktijk (dus niet met zo'n schema

ik weet wel hoe dat je die serie moet plaatsen maar niet precies hoe

en hoe moet je dit doen met een voltmeter? je moet deze ook parallell plaatsen maar hoe?

in de praktijk

Berichten: 7.068

Re: Parallellschakelingen met volt en amperemeter

Probeer eerst eens zorgvuldig en duidelijk te formuleren wat je nu precies wilt. Zo ben je alles behalve duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Parallellschakelingen met volt en amperemeter

ik weet wel hoe dat je die serie moet plaatsen maar niet precies hoe
In de praktijk wordt een amperemeter niet veel gebruikt, omdat je je schakeling moet kapot maken om te meten (hij moet in serie staan). Bij een voltmeter is het gewoon beide uiteinden waarover je het spanningsverschil wil meten aanraken (als ze niet geïsoleerd zitten).

Maar als dit niet het antwoord is op je vraag, moet je je vraag duidelijker stellen vrees ik.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 242

Re: Parallellschakelingen met volt en amperemeter

een voltmeter plaats je paralel over het component heen wat je wilt meten

een amper meter plaats je altijd in serie met het component wat je wil meten. maar is de stroom in een paraleltak niet heel de tak hetzelfde ? of ben ik nu gewoon dom

als je weerstand R1 hebt en parallel daaraan weerstand R2 en R3 dan zal er door R2 een evengrote stroom heen gaan als door R3 lijkt mij.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 4

Re: Parallellschakelingen met volt en amperemeter

luc schreef:een voltmeter plaats je paralel over het component heen wat je wilt meten

een amper meter plaats je altijd in serie met het component wat je wil meten. maar is de stroom in een paraleltak niet heel de tak hetzelfde ? of ben ik nu gewoon dom

als je weerstand R1 hebt en parallel daaraan weerstand R2 en R3 dan zal er door R2 een evengrote stroom heen gaan als door R3 lijkt mij.
spanning is steeds hetzelfde in een parallellschakeling, maar de stroom niet

maar ik denk dat ik het al een beetje snap
317070 schreef:In de praktijk wordt een amperemeter niet veel gebruikt, omdat je je schakeling moet kapot maken om te meten (hij moet in serie staan). Bij een voltmeter is het gewoon beide uiteinden waarover je het spanningsverschil wil meten aanraken (als ze niet geïsoleerd zitten).

Maar als dit niet het antwoord is op je vraag, moet je je vraag duidelijker stellen vrees ik.
ok ik denk dat ik het snap bedankt

Reageer