Vragen over reis naar mars

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 20

Vragen over reis naar mars

Hallo!

Ik moet een kleine presentatie houden over 'De reis naar Mars' en ik ben een paar vragen gekomen waar ik de antwoord niet heb of kan weten.

Tijdens de reis, wat zo'n 1.5-2 jaar zal duren(heen en terug), zullen ze ook belangrijke factoren nodig hebben zoals, voedsel, water etc.

Nou vraag ik me af welke oplossing ze hebben voor voedsel, water, als ze ziek zijn en lucht.

Alvast bedankt

Berichten: 39

Re: Vragen over reis naar mars

ik weet al ding dat als een reis naar mars zal komen dat die niet alleen 1.5-2 jaar vlucht zal nemen maar ik veronderstel dat de astronauten daar een tijdje zullen moeten proberen te leven en mars beginnen te onderzoeken

Berichten: 18

Re: Vragen over reis naar mars

Heb je carl sagan's cosmos gezien? 12 uur docu en zeker waard om te kijken, mars komt ook regelmatig aan de orde.

Je kunt op youtube "carl sagan mars" zoeken.

en als het 2 jaar reizen is in totaal heb ik ook geen idee hoe er te overleven valt. mischien een mini "tuintje" in het vaartuig waar eetbare organismen (bijv. planten) die weinig water nodig hebben en mischien kunnen groeien op urine?

Berichten: 39

Re: Vragen over reis naar mars

robertje schreef:Heb je carl sagan's cosmos gezien? 12 uur docu en zeker waard om te kijken, mars komt ook regelmatig aan de orde.

Je kunt op youtube "carl sagan mars" zoeken.

en als het 2 jaar reizen is in totaal heb ik ook geen idee hoe er te overleven valt. mischien een mini "tuintje" in het vaartuig waar eetbare organismen (bijv. planten) die weinig water nodig hebben en mischien kunnen groeien op urine?
het was de bedoeling dat ze dat op mars doen

zien of er een vruchtbare grond of men er kan overleven zonder hulp van de aarde,etc,etc

Berichten: 389

Re: Vragen over reis naar mars

zien of er een vruchtbare grond of men er kan overleven zonder hulp van de aarde,etc,etc
Ai, geen vruchtbare grond op mars, astronautjes dood. Voor de reis naar mars, willen ze inderdaad een afgesloten microkosmos creëren die volledig op zijn eigen kan voorzien in het ruimteschip. Zoals nu al gebeurt, urine wordt gerecycleerd. Met uitwerpselen moet dit evenzeer gebeuren en moet de grond bemest worden. CO2 opname en voorziening volledig door een moestuin en enkele planten, groenten en fruit uit de moestuin. Om die reden wordt er nu al getest met proeven op aarde waar mensen gedurende enkele maanden in zo een hermetische doos worden opgesloten. Dit moet goed worden doordacht, want een mislukte plantenkweek is dan nefast.

Verder stellen zich er ook problemen met de mensen zelf: hoe reageren astronauten op 5 jaar afzondering in een kotje. Stel dat ze ruzie krijgen? Wat dat? Medisch ingrijpen zal door de astronauten zelf moeten gebeuren. Let er ook op dat er tot 40 min vertraging op het radiocontact zou zijn. Dus als er hulp moet worden ingeroepen (enkel kennishulp dus), duurt krijg je je antwoord ten vroegste 40 minuten na het verzenden van de vraag. Een antwoord als "wil je eens herhalen, ik heb het niets verstaan", is dus weer aan 40 minuten vertraging onderhevig.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vragen over reis naar mars

Ruim 10 jaar geleden heeft men een gigantische kas (op aarde) ingericht die volledig selfsupporting voor zijn beperkte aantal bezoekers zou zijn. Dit ter oefening om Mars te gaan koloniseren. Wellicht weet iemand nog hoe dat project heette en is mogelijk bekend met de beschrijvende website. Ik herinner me dat dit project na een aantal maanden als gedeeltelijk mislukt werd bestempeld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Vragen over reis naar mars

Wellicht weet iemand nog hoe dat project heette
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biosfeer_2
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 83

Re: Vragen over reis naar mars

Ruim 10 jaar geleden heeft men een gigantische kas (op aarde) ingericht die volledig selfsupporting voor zijn beperkte aantal bezoekers zou zijn. Dit ter oefening om Mars te gaan koloniseren. Wellicht weet iemand nog hoe dat project heette en is mogelijk bekend met de beschrijvende website. Ik herinner me dat dit project na een aantal maanden als gedeeltelijk mislukt werd bestempeld.


Biosphere geloof ik dat dat heette

Berichten: 166

Re: Vragen over reis naar mars

Langdurige blootstelling aan kosmische straling is ook nog een groot probleem. In het ISS hebben ze daar geen last van, omdat die nog wordt beschermd door het magnetisch veld van de aarde, maar bij een reis naar Mars heb je dat natuurlijk niet.

Dus dan heb je eindelijk een mens op Mars, is hij zwaar gemuteerd.

Dat zou ook wel jammer zijn.
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vragen over reis naar mars

Op aarde geeft onze atmosfeer bescherming tegen meteoriden.

De uiterst ijle dampkring van van Mars levert die bescherming niet.

(Op de maan is die bescherming volledig afwezig.)

De kans om door een meteoriet getroffen te worden is daardoor op Mars griezelig groot.

(Meteoride haalt het planeetoppervlak niet wegens totale verdamping;

Meteoriet valt op het planeetoppervlak.

Meteoor is het lichtspoor, dat aan de hemel te zien is.)

Op de maan en Mars zijn geen meteoren noch meteoriden.

Berichten: 10

Re: Vragen over reis naar mars

wordt mars zovaak geraakt dan? dat de kans zo groot wordt?

Nu ik er nog eens over na denk, je moet 19 maanden op Mars zitten wil je weer terug komen na aarde, am I right?

Dan zou je zeker kometen gevaar krijgen lijkt me zo!

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Vragen over reis naar mars

boompie schreef:wordt mars zovaak geraakt dan? dat de kans zo groot wordt?

Nu ik er nog eens over na denk, je moet 19 maanden op Mars zitten wil je weer terug komen na aarde, am I right?

Dan zou je zeker kometen gevaar krijgen lijkt me zo!
Ja het inrichten van een ruimteboot naar Mars is al een opgave.

Alleen daarover zou al een dik boek over geschreven kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Vragen over reis naar mars

Een reis naar mars duurt een 0,5 jaar tot 1 jaar tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Vragen over reis naar mars

In aansluiting met het recente nieuws over de planeet Mars vond ik het misschien interessant volgens excel bestand ter beschikking te stellen. Het bestand beschrijft de heen en terugreis van een reis naar Mars volgens een zogenaamde Homann baan. De berekeningen zijn theoretisch uitgewerkt. in de realiteit heeft men wel wat speling gezien de afstanden waarover we spreken. De bijgevoegde schets laat toe de berekeningen op te volgen. In de schets is 1 AE gelijk aan 6 cm, de baan van Mars werd in verhouding getekend. De hoeken op de schets kloppen dus met het excel bestand. De schets werd wel degelijk uitgewerkt in functie van de hoeken die moeten opgevolgd worden, dus niet noodzakelijk de echte positie van de planeten.
Bijlagen
20150928093021804.pdf
(555.54 KiB) 259 keer gedownload
MARS ORBIT.xls
(24 KiB) 322 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Vragen over reis naar mars

En wat te denken van een botsing tussen kleine steentjes, laat staan grotere, en het schip? Niemand die weet hoe groot de kans daar op is.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer