Blootstelling aan geluid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Blootstelling aan geluid

Examenvraagje:

Aan geluid met een niveau van 80 dB mag een persoon maximaal 8 uur worden blootgesteld zonder dat gehoorschade optreedt. We stellen de persoon bloot aan 92 dB. Hoe lang mag dit duren vóórdat gehoorschade optreedt?

antwoord: een half uur.

Is dit zó simpel en rechtlijnig? 92 dB dus 16 x zo hoge intensiteit dus 16 x zo korte blootstellingsduur, en dan is het OK?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Blootstelling aan geluid

Jan,

Hier zijn 2 methodes voor om dit te benaderen:

Amerikanen en ik dacht voeger ook Nederland gebruikten de 5 dB halveringsregel.

Belgen en Duitsers de 3 dB halveringsregel (dit wil zeggen dat men energetisch rekent).

Aangezien dit zo individueel is is dit moeilijk te checken en is dat 80 dB niveau op zich ook een subjectief niveau.

Zoals je zal zien liggen deze adviesniveaus uitgezet tegen normale concertevenementen veel lager dan reële niveaus.

Ook vroeger werkte wij (België Nederland) met die 5 dB halveringsregel. Ik kan mij momenteel de juiste historie niet voor de geest halen
JVDV001.png
JVDV001.png (35.41 KiB) 324 keer bekeken

JVDV002.png
JVDV002.png (36.62 KiB) 303 keer bekeken
Je zal wel merken dat je op het net beide benaderingen kan vinden. Enerzijds berekend op de 3 dB halveringsregel en anderzijds op de 5 dB halveringsregel.

Deze 3 dB regel is eigen zuiver een enegertische regel. Je belasting over 8 uur wordt bij hogere niveaus energetisch verdeeld over kortere periodes zodat de totale belasting gelijk blijft.

Ik weet niet welke landen juist welke halveringsregel gebruiken. Ik vermoed dat de meeste westerse Europese landen de 3 dB topassen.
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Blootstelling aan geluid

Dus toch, in elk geval vanuit het oogpunt van de wetgever. Dan mogen we haast wel aannemen dat daaraan een biologische/medische reden ten grondslag ligt. Wat me dan wel nog verbaast is dat er in verschillende landen verschillende maatstaven worden aangelegd. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het Belgische gehoor minder gevoelig is voor schade dan het Nederlandse. :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer