[scheikunde] Water en atomen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] Water en atomen

Water bestaat uit 1 zuurstofatoom en 2 waterstofatomen, nu is mijn vraag:

Bevat water dan een groter volume diwaterstof dan dizuurstof??

Of is deze redenering fout?

En is water een verbinding van waterstof en zuurstof omdat water een dubbel zo groot volume diwaterstof bevat als dizuurstof?

Ik drink het elke dag en ik heb de fles al meerdere malen geobserveert, nog steeds weet ik het antwoord niet.

Berichten: 270

Re: [scheikunde] Water en atomen

Ten eerste snap ik je 'dizuurstof' niet helemaal aangezien ik die niet zou kunnen terugvinden in water :shock: Waarschijnlijk bedoel je hiermee het vertrouwde 'zuurstof' mee dat je inademt O2.

Water is dacht ik zo te noteren:

Code: Selecteer alles

H - O - H
Waterstofatomen hechten zich aan het zuurstof atoom omdat deze 2 valente elektronen heeft. Deze elektronen zijn dan een soort haakjes waaraan een ander atoom zich kan hechten. Aangezien zuurstof er 2 heeft en waterstof 1 is dit een gesloten molecuul. Dat is dus de verbinding verklaart.

ter informatie: je schrijft waterstof als H + (+ = te kort aan 1 elektron ) en O 2- ( overschot van 2 elektronen ). Hiermee kan het atoom dus verbindingen aangaan met anderen.[/code]

Re: [scheikunde] Water en atomen

Jah, het staat zo in mijn taak, Zo gaan de vragen:

1.Water bevat:

A: een groter volume diwaterstof dan dizuurstof

B: een kleiner volume diwaterstof dan dizuurstof

C: een kleinere massa diwaterstof dan dizuurstof

D: helemaal geen diwaterstof en dizuurstof

(is het dan D??)

2. Water is een verbinding van waterstof en zuurstof omdat water:

A: door destillatie gescheiden kan worden tot diwaterstof en dizuurstof

B: een mengsel is van diwaterstof en dizuurstof in een een constante verhouding.

C: een dubbel zo groot volume diwaterstof bevat als dizuurstof.

D: het reactieproduct is van een interactie tussen diwaterstof en dizuurstof

(?????)

-xXx- Inga

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [scheikunde] Water en atomen

De eerste vraag kun je oplossen door je af te vragen wat het verschil tussen een molecuul en een atoom is.

H2, O2 en H2O zijn alle drie moleculen, maar zij bestaan uit waterstof en/of zuurstof atomen.

De tweede vraag is een kennisvraag. Je zult moeten opzoeken wat elk van de punten precies inhoud.

En als moderator wil ik je adviseren om even de de regels van wetenschapsforum door te nemen. Aan je berichten te zien ken je die namelijk nog niet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [scheikunde] Water en atomen

Just me schreef:

Water bestaat uit 1 zuurstofatoom en 2 waterstofatomen, nu is mijn vraag:

Bevat water dan een groter volume diwaterstof dan dizuurstof??  

Of is deze redenering fout?

En is water een verbinding van waterstof en zuurstof omdat water een dubbel zo groot volume diwaterstof bevat als dizuurstof?

Ik drink het elke dag en ik heb de fles al meerdere malen geobserveert, nog steeds weet ik het antwoord niet.

-xXx-

Inga
Water is inderdaad H2O. Dus 1 zuurstofatoom en 2 waterstofatomen. Je kan dat maken uit H2 (waterstof) en O2 (zuurstof). Beide stoffen bestaan dus per molecuul uit 2 atomen. De 'di' laat je hier weg omdat het stoffen zijn met maar 1 soort atoom. Als je 1 molecuul zuurstof (O2) neemt heb je dus 2 zuurstof atomen (O). Hiermee kun je dan 2 water moleculen maken. Je hebt dan 2*2=4 waterstof atomen (H) nodig dus 2 waterstof moleculen (H2). Deze reactie noteren we als volgt:

2 H2 + O2 --> 2 H2O

Maar om op jouw vraag terug te komen: Het aantal atomen zegt echter weinig over het volume. Waterstof atomen zijn de kleinste die bestaan. Die hebben ook maar 1 schil met elektron(en) om de kern. De doorsnede is daarom klein. Zuurstof is veel groter. Dat ene zuurstofatoom neemt dan ook het grootste deel van het volume in van het watermolecuul.

Hopelijk begint het een beetje duidelijk te worden
Just me schreef:
Ik kan er mij niets bij voorstellen, ik weet niet hoe een molecule er uit ziet enzo.
Je kan je een atoom het best voorstellen als een bolletje. Midden in dit bolletje zit de kern waar bijna alle massa zit. Het bolletje is verder voornamelijk gevuld met niks (vacuum) op enkele hele kleine massa's na die rondjes om de kern vliegen, zogenaamde elektronen. Een beetje als ons zonnestelsel waarbij de zon de kern is en de planeten de elektronen.

Moleculen bestaan uit meerdere atomen. Pak dus twee bolletjes en plak ze aan elkaar. Dan heb je bijvoorbeeld een O2 molecuul.

De atomen worden dan bij elkaar gehouden doordat de elektronen van het ene atoom in de baan van elektronen van het andere atoom terechtkomen. Moleculen kunnen dus bestaan uit 2 atomen, maar ook uit duizenden. Je hebt vast wel eens een afbeelding gezien van een DNA-molecuul. Deze bevatten zoveel atomen dat ze niet als afzonderlijk bolletjes te tekenen zijn, daarom worden ze getekend als lange gekrulde 'linten'.

Houd de begrippen molecuul en atoom dus goed gescheiden!!!
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: [scheikunde] Water en atomen

Dank je voor de informatie!

Liefs Inga

-xXx-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [scheikunde] Water en atomen

Wat een rare vragen!

Water is een stof opgebouwd uit waterstofmoleculen en zuurstof moleculen. Diwaterstof (een niet-systematische naam voor H2) is een ander molecuul.

Een molecuul is als regel niet opgebouwd uit moleculen, maar uit atomen, dus de vraag is onzin en antwoord 1D lijkt me het beste.

Bij de tweede vraag zou ik A kiezen, maar dan wel bij gebrek aan beter!
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [scheikunde] Water en atomen

Bij de tweede vraag zou ik A kiezen, maar dan wel bij gebrek aan beter!
Zou je dat kunnen toelichten? Water kun je niet ontleden dmv destillatie, maar door electrolyse.

Mij leek antwoord D het meest logische

2H2 + O2 -> H2O
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Water en atomen

JanMeut schreef:Bij de tweede vraag zou ik A kiezen, maar dan wel bij gebrek aan beter!
Zou je dat kunnen toelichten? Water kun je niet ontleden dmv destillatie, maar door electrolyse.

Mij leek antwoord D het meest logische

2H2 + O2 -> H2O
lijkt mij ook beter dan A, wat helemaal nergens op slaat :shock:

Re: [scheikunde] Water en atomen

Ik weet het, de vragen zijn echt vreemd... Ik heb bij het 2de antwoord D genomen, en bij het 1e ook. Is het fout dan is dat maar jammer. Alleszins heel erg bedankt voor jullie tijd en moeite!!

-xXx- Inga :shock:

Berichten: 133

Re: [scheikunde] Water en atomen

2H2 + O2 -> H2O
2H2 + O2 -> 2H2O
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Re: [scheikunde] Water en atomen

mij lijkt bij vraag 1 antwoord c wel een juist antwoord, de massa van zuurstof is veel groter dan die van waterstof dus hetgeen daar dan staat is allesinds al ni fout

Re: [scheikunde] Water en atomen

Je kunt wel op eenvoudige wijze het moleculair volumen van water berekenen:

1 Mol water is 18 gram, heeft een volumen van 18 cm3 en bevat 6.10^23

moleculen (getal van Avogadro)

Dus een watermolecule neemt een volumen in van 18/6.10^23 = 3.10^(-23)

cm3. Dit zou je eventueel gelijk kunnen stellen met het ion-volumen van de

zuurstof in deze verbinding want de waterstof neemt hier geen volumen meer in door het verlies van zijn enige electron aan de zuurstof.

Het is zinvol om ion-volumina om te rekenen tot ion-stralen omdat daarmee

veel eigenschappen van verbindingen verklaard kunnen worden. H. Zeilmaker

Reageer