Concentratievermogen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Concentratievermogen

Heey,

Ik zit in VWO6 en doe dus mijn profielwerkstuk. Het onderwerp van mijn werkstuk is het concentratievermogen. Nu heb ik wat proefjes gedaan om het effect van ''energy drink, tijd van maken van de proef, koffie & de proefjes maken met muziek aan & zonder geluid om je heen'' op het concentratie vermogen te testen. Dit heb ik gedaan doormiddel van drie testjes, een herkennings test, een geheugen test en een reactie test. Nu moet ik alleen wat meer diepgaande informatie hebben over het concentratie vermogen. Dit is erg lastig te vinden op internet, daar is bijna alleen maar zeer oppervlakkige informatie over concentratie vermogen verbeteren en dergelijke. Maar ik wil wat meer over de werking van het concentratie vermogen in de hersenen weten.

Mijn vraag is dus, weten jullie hier wat meer over, of weten jullie instituten/personen die mij meer info kunnen geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Concentratievermogen

Mag ik aannemen dat je de bijbehorende wiki hebt doorgenomen? Daar staan redelijk wat info en nuttige links vermeld.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: Concentratievermogen

Mag ik aannemen dat je de bijbehorende wiki hebt doorgenomen? Daar staan redelijk wat info en nuttige links vermeld.


Ja heb ik wel doorgenomen, maar staat vrij weinig over de werking van de hersens tijdens het concentreren. Bijvoorbeeld, wat gebeurt er in je hersens na het innemen van cafeïne, en waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Concentratievermogen

Hier heb je denk ik wel wat aan.

Hier vind je aanvullende info.

Als je dan nog al die referenties afgaat, moet je toch al een heleboel info hebben.

De effecten van caffeine zijn makkelijk op te zoeken. De crux ligt vaak bij de zoekopdrachten. Voor de bovenstaande links heb ik gezocht op: 'neurological basis of attention'. Lees anders ook onze handleiding zoeken met Google.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Concentratievermogen

Wiki is voor zulke specifiek info dan ook een totaal verkeerde plek om te zoeken. Je zal hiervoor het beste de wetenschappelijke literatuur in kunnen duiken. Ben je bijvoorbeeld bekend met pubmed? Dit is een database waar je makkelijk in kan zoeken in alle biomedische papers.

deze review zou je wel iets moeten kunnen vertellen. Verder is de vergelijking die ze maken in experimenten erg waardevol om te gebruiken tijdens je experimenten. Andere papers zoals deze zouden misschien ook kunnen helpen.

Mocht je nog meer info nodig hebben, probeer dan eens zelf te zoeken op pubmed. Mocht je verder nog tegen problemen aanlopen dan kan je dat natuurlijk laten weten. Waar mogelijk ben ik zeker dat mensen je willen helpen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1

Re: Concentratievermogen

SilentAlarm schreef:Heey,

Ik zit in VWO6 en doe dus mijn profielwerkstuk. Het onderwerp van mijn werkstuk is het concentratievermogen. Nu heb ik wat proefjes gedaan om het effect van ''energy drink, tijd van maken van de proef, koffie & de proefjes maken met muziek aan & zonder geluid om je heen'' op het concentratie vermogen te testen. Dit heb ik gedaan doormiddel van drie testjes, een herkennings test, een geheugen test en een reactie test. Nu moet ik alleen wat meer diepgaande informatie hebben over het concentratie vermogen. Dit is erg lastig te vinden op internet, daar is bijna alleen maar zeer oppervlakkige informatie over concentratie vermogen verbeteren en dergelijke. Maar ik wil wat meer over de werking van het concentratie vermogen in de hersenen weten.

Mijn vraag is dus, weten jullie hier wat meer over, of weten jullie instituten/personen die mij meer info kunnen geven?
he ik heb een vraagje, ik zit nu in 5HAVO en wij doen heel toevallig ons profielwerkstuk ook over concentratie, heb jij misschien nog goede informatie of fijne sites die ons misschien zouden kunnen helpen? ik hoop snel van je te horen! groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Concentratievermogen

he ik heb een vraagje, ik zit nu in 5HAVO en wij doen heel toevallig ons profielwerkstuk ook over concentratie, heb jij misschien nog goede informatie of fijne sites die ons misschien zouden kunnen helpen? ik hoop snel van je te horen! groetjes!
Je reageert op een berichtje van een goede 2 jaar geleden (10 dec. 2009)... De kans dat de persoon dan nog reageert, is miniem, denk ik. :) Maar goed, je weet maar nooit...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer