Thermodynamica: zuivere warmtewisselaar

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

Thermodynamica: zuivere warmtewisselaar

Bij een zuivere warmtewisselaar geldt volgend verband:

h2 - h1 = q12 (verschil in enthalpie is toegevoegde warmte)

de technische arbeid L12 is dus 0 ==> dL = vdp = 0 ==> druk blijft constant

Dit laatste begrijp ik niet goed , als je warmte uitwisselt zal de temperatuur verhogen , volgens de ideale gaswet moet nu of het volume of de druk vergroten ,

omdat de druk constant blijft zal het volume dus moeten vergroten , maar dan is er toch uitzettingsarbeid? dus is er toch uitwisseling met de omgeving ?

Ik denk dat de fout zit in het feit da ik enthalpie niet helemaal begrijp, als iemand dat mss even duidelijk kan uitleggen ? Of de fout ergens anders in ziet ...

veel dank

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Thermodynamica: zuivere warmtewisselaar

Een gas kan uitsluitend arbeid verrichten als tenminste zijn volume groeit.

Als het gas negatieve arbeid verricht, wordt het volume kleiner.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Thermodynamica: zuivere warmtewisselaar

velgrem1989 schreef: schreef:Bij een zuivere warmtewisselaar geldt volgend verband:

h2 - h1 = q12 (verschil in enthalpie is toegevoegde warmte)
Inderdaad. En enthalpie is gedefinieerd als: H = U + p.V

oftewel: Q12 = H2 - H1 = U2 - U1 + p2.V2 - p1.V1

Zoals je ziet bevat de enthalpie al het effect dat voor een gas in een warmtewisselaar p.V verandert. Bij het opwarmen van een gas in een warmtewisselaar neemt p.V toe en die energie moet ook geleverd worden door het medium aan de andere zijde van de warmtewisselaar.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 228

Re: Thermodynamica: zuivere warmtewisselaar

Zoals je ziet bevat de enthalpie al het effect dat voor een gas in een warmtewisselaar p.V verandert. Bij het opwarmen van een gas in een warmtewisselaar neemt p.V toe en die energie moet ook geleverd worden door het medium aan de andere zijde van de warmtewisselaar.
oké, ik begrijp het, merci!

Reageer