Monoklonaal/polyklonaal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

Monoklonaal/polyklonaal

hallo,

ik zit dus met een probleempje.

Ik weet niet zeker of mijn volgende redenering klopt:

monoklonale antilichamen zijn antilichamen die afkomstig zijn van eenzelfde B lymfocyt en dus allemaal slechts 1 specifiek antigenherkenning hebben dus die allemaal hetzelfde epitoop herkennen op hetzelfde antigen. Dit antigen heeft dan ook maar 1 epitoop (?)

polyklonale antilichamen, dit is dus een serum met allemaal verschillende antilichamen, dus allemaal verschillende antigenherkenning maar die uiteindelijk wel samen eenzelfde antigen aanvallen, dus dat antigen heeft dan meerdere epitopen.

klopt dit?

en volgens onze prof zou monoklonale antilichamen een 'oplossing' zijn voor crossreacties. Maar dit is een retorische vraag, hij zegt dat het zou kunnen, maar eigenlijk is het niet zo want er zou nog een uitzondering op zijn. maar welke is dit? of hoe kan monoklonale antilichamen toch niet dé oplossing zijn voor crossreacties?

mvg

Berichten: 339

Re: Monoklonaal/polyklonaal

Het epitoop dat door het monoclonaal wordt herkend kan toch ook in andere eiwitten voorkomen? Het lijkt mij dus geen garantie voor specificiteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Monoklonaal/polyklonaal

monoklonale antilichamen zijn antilichamen die afkomstig zijn van eenzelfde B lymfocyt en dus allemaal slechts 1 specifiek antigenherkenning hebben dus die allemaal hetzelfde epitoop herkennen op hetzelfde antigen. Dit antigen heeft dan ook maar 1 epitoop (?)

polyklonale antilichamen, dit is dus een serum met allemaal verschillende antilichamen, dus allemaal verschillende antigenherkenning maar die uiteindelijk wel samen eenzelfde antigen aanvallen, dus dat antigen heeft dan meerdere epitopen.
Monoklonale antilichamen binden inderdaad maar aan 1 epitoop en zijn afkomstig van genetisch identieke B lymfocyten. Polyklonale antilichamen zijn afkomstig van genetisch verschillende B lymfocyten en binden door variaties in de hypervariabele delen van het antilichaam aan verschillende epitopen.

Wanneer monoklonale antilichamen gebruikt worden, worden ze geselecteerd op de specificiteit van binding met het epitoop, en zijn in gebruik daardoor specifieker dan polyklonale antilichamen (waar zowel specifieke als minder specifieke antilichamen in zullen zitten). Zoals Gesp al zei kan het epitoop echter ook in andere eiwitten voorkomen, en zijn crossreacties dus niet uit te sluiten.

Reageer