Psychotherapie en ernstige psychiatrische stoornissen.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Psychotherapie en ernstige psychiatrische stoornissen.

Ik vond vandaag de full text van een onlangs gepubliceerde meta-analyse. De studie zelf trok enkele maanden geleden al m'n aandacht.

Verborgen inhoud
in een andere topic heb ik een tijdje geleden verwezen naar de abstract van de studie, maar de full text is natuurlijk nog een heel stuk interessanter om in te zien. Vandaar ook deze topic


Ik wil deze hier even posten, zelfs al is het een wat 'vervelende' studie omdat ze toch minstens een béétje confronterend kan genoemd worden...

Er is zeker het één en ander op aan te merken. En ze roept gegarandeerd een aantal vragen op. Over de bruikbaarheid van de wetenschappelijke methode bijvoorbeeld bij effectonderzoek van psychotherapieën. Over het effect van CGT zelf. Over hoe het komt dat er zo weinig 'degelijk' (wat is 'degelijk'?) onderzoek is uitgevoerd mét een controlegroep. Is het mogelijk om dat méér te gaan doen in de toekomst, of moet men op een andere manier te werk gaan om het effect na te gaan?

Welke besluiten kan je hier uit trekken? enz...

Aan jullie de eer... of je nu wel of niet besluit jouw (liefst wat onderbouwde) ideeën hier achter te laten in dit topicje. :eusa_whistle:

Al even de abstract (de volledige studie vind je in bijlage):
Cognitive behavioural therapy for major psychiatric disorder: does it really work? A meta-analytical review of well-controlled trials

Background. Although cognitive behavioural therapy (CBT) is claimed to be effective in schizophrenia, major depression and bipolar disorder, there have been negative findings in well-conducted studies and meta-analyses have not fully considered the potential influence of blindness or the use of control interventions.

Method. We pooled data from published trials of CBT in schizophrenia, major depression and bipolar disorder that used controls for non-specific effects of intervention. Trials of effectiveness against relapse were also pooled, including those that compared CBT to treatment as usual (TAU). Blinding was examined as a moderating factor.

Results. CBT was not effective in reducing symptoms in schizophrenia or in preventing relapse. CBT was effective in reducing symptoms in major depression, although the effect size was small, and in reducing relapse. CBT was ineffective in reducing relapse in bipolar disorder.

Conclusions. CBT is no better than non-specific control interventions in the treatment of schizophrenia and does not reduce relapse rates. It is effective in major depression but the size of the effect is small in treatment studies. On present evidence CBT is not an effective treatment strategy for prevention of relapse in bipolar disorder
Psychological Medicine (2010), 40:9-24 Cambridge University Press, Published online by Cambridge University Press 29 May 2009; doi:10.1017/S003329170900590X

Dido
Bijlagen
CGT_voor_ernstige_psychiatrische_stoornissen__werkt_het_echt.PDF
(114.15 KiB) 151 keer gedownload
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer