Waarom laat men de auto niet staan?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1.286

Waarom laat men de auto niet staan?

Het openbaar vervoer is niet altijd een pretje, wachttijden, vertragingen, daarom neemt de autobezitter hun auto. Door de hoge benzine prijzen, APK's, onderdelen, verzekeringen is een auto een hoge onkostenpost. Na stond in de Metro van vandaag dat mensen die een aanvraag indiende voor schuldhulpverleningen van hun aanvraag af zagen, omdat zij hun auto diende af te staan, omdat zij geen afscheid kan nemen van dit luxe artikel.

Waarom is men verknogt aan hun auto. Heeft het te maken met hun vrijheid of is het meer status en luiheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

Luiheid?

Ik weet niet of je nog op school zit, of op je eigen woont. Maar transport is een noodzaak.

Je moet naar je werk kunnen, niet elke werkplek heeft een goede openbaarvervoer verbinding. Sommige mensen moeten dingen meenemen die niet op fiets kunnen.

Verder, je woont samen, je vrouw of man heeft dik kans een andere werkplek dan jij, iemand moet dus wel met de auto gaan.

Maar naar werk gaan is niet het enigste wat men moet doen. Ook eten kopen, toch een keer in de drie dagen. Kleren kopen, dingen voor het huis, of voor de tuin. Als je kinderen hebt moeten die ook naar verschillende plaatsen, laat je die in het donker rijden?

Verder is een auto noodzakelijk voor in gevallen van nood, wat als je moeder een groot probleem hebt, of je man/vrouw krijgt een aanval.

Reken is uit hoe ver mensen moeten reizen met de bus om gewone dingen zoals boodschappen te doen per dag. Als men alles met de bus doet, werk, boodschappen, vrijetijd, zit je meer dan 4 uur ofwel in de bus, ofwel te wachten op de bus, of je loopt van bushalte naar plaats van bestemming.

Terug gaan naar een samenleving zonder auto is niet in te denken. Het is een pilaar van de samenleving. men moet natuurlijk mensen ontmoedigen om voor elk klein stukje de auto te pakken. Maar men moet ook bergijpen dat geheel autoloos onmogelijk is.

Berichten: 1.286

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

DePurpereWolf,

Transport, ja, in de zin van de gangbare economie, of je woont ergens op het platte land en dat je verplicht bent om met de auto naar je werk te gaan.

Maar als je in de stad woont en werkt kan het OV een goede oplossing zijn, het dient wel verbetert te worden, maar dat is een logostiek probleem.

Maar als je die auto niet echt nodig hebt, waarom gebruik je het dan. Ik noemde luiheid. De mens is in het ALGEMEEN LUI. Men is gewent aan luxe.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

Ach, het ov is soms vrij enerverend hoor, als ik niet een stuk met de auto naar m'n bus word gevoerd ben ik een goede 2 uur op weg om naar school te geraken, wat ik dus wel veel vind voor een afstand die je met de auto doet op 15 minuten ...

Oja, een auto lijkt me wel een vorm van vrijheid, je moet er niet op wachten tot die aan je halte passeert :wink:

Berichten: 717

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

Waarom laat men de auto niet staan? Is er een alternatief dan? Of doel je op het schreeuwend dure inefficiente ov? Ik kan kiezen tussen:

35 minuten auto, kost: ongeveer € 12,- (benzine+afschrijving)

of

5 minuten lopen+15 minuten bus+25 minuten trein+10 minuten wachten+10 minuten bus+5 minuten lopen. Maar alleen als er geen vertragingen zijn. Die zijn er overigens niet vaak, alleen maar in de spits. Maar laat dat nou net het moment zijn dat ik reis. Net zoals de meeste mensen. Anders was het tenslotte geen spits. Kost: trein+bus vergoed werkgever, 100 minuten extra per dag = ongeveer € 16,- / € 19,-.

Dus wat wordt het? En ik ben daar niet echt uniek in. Ik woon niet hartje centrum, zoals de meeste mensen. En ik werk niet hartje centrum, zoals de meeste mensen. Afgezien van winkelpersoneel en ambtenaren bevindt werkend nederland zich verre van het centrum van de stad. Daarmee is men dus afhankelijk van busdiensten en treinen die nou niet bepaald lekker aansluiten en verre van de kortste route nemen. Ging er elke 5 minuten een bus en elke 15 minuten een trein, dan stapt men misschien nog wel over op ov. Maar ik heb er geen vertrouwen in dat dat zal gebeuren. Het alternatief is individueel ov. Kleine transporteenheden voor 1-4 personen die min of meer automatisch een hoofdlijn opzoeken, daar 'aanhaken' aan andere transporteenheden die zodoende een trein vormen. Hmm, klinkt een beetje als een snelweg met auto's. Het enige wat we nog missen is het stukje 'automatisch'. De ellende is dat het technisch allemaal al behoorlijk haalbaar is, maar juridisch nauwlijks rond te krijgen. Want wie is er verantwoordelijk als een computergestuurd vehikel een ongeluk veroorzaakt? De 'bestuurder', de software, de computer, het vehikel, of een van de producenten van een van deze onderdelen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

Boaz schreef:Waarom laat men de auto niet staan? Is er een alternatief dan? Of doel je op het schreeuwend dure inefficiente ov? Ik kan kiezen tussen:

35 minuten auto, kost: ongeveer € 12,- (benzine+afschrijving)
Vergeet je bij die kosten niet de wegenbelasting, verzekeringen, garage, en de tijd die het je kost om die auto te onderhouden, te tanken, etc. ?
5 minuten lopen+15 minuten bus+25 minuten trein+10 minuten wachten+10 minuten bus+5 minuten lopen.
Dat laatste stuk (10 min. wachten + 10 min. bus + 5 min. lopen) zou ik dan met de fiets doen. Ik weet niet welk traject je aflegt maar ik kan me zo voorstellen dat dat goedkoper & sneller is.
Kost: trein+bus vergoed werkgever, 100 minuten extra per dag = ongeveer € 16,- / € 19,-.
Maar tel je ook het aantal minuten mee per dag dat je werkt voor die auto? Ik ken mensen die 8 uur per dag werken, met de auto gaan omdat naar hun zeggen het OV (wat volledig vergoed wordt) en/of fiets ze een half uur per dag meer kost, maar die auto kost ze in de praktijk wel 1/8 van hun salaris, een uur per dag werk dus. Dan ben je toch gek als je denkt dat je daar tijd mee bespaart?

Er is nog meer. Met de fiets gaan is gezonder. Zowel voor jezelf als voor anderen (beter voor het milieu). En je sport meteen, twee vliegen in één klap dus. Je zal ze de kost moeten geven die met de auto naar hun werk gaan, 's avonds met hun auto naar de sportschool rijden, en daar betaald een uur gaan bewegen :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 717

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

Ik heb een auto van € 700,- gekocht. Die heb ik op alleen reiskostenvergoeding afbetaald. Benzine/olie/onderhoud kosten bij mij zo'n € 12 per dag (woon-werk verkeer). Verzekering en belasting zit daarbij in. Ik heb de dingen die je noemt dus meegenomen. De vergoeding is ook royaal, € 0.18 p/km. Maar toegegeven, ik zou ook flinke stukken met de fiets kunnen doen. Lekker gezond. Het scheelt me niet in tijd, maar je hebt wel wat beweging gehad.

Berichten: 133

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

Een auto is veel goedkoper voor ons, het kost veel minder dan trein. Daarnaast scheelt het ook veel moeite met booschappen op de fiets.
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

Het laten staan van de auto vereist een bepaalde infrastructuur. Ik denk dan aan schoolbussen; standaard (zonder kosten) en snelle aflevering thuis van grotere goederen; boodschappen via internet (al mogelijk maar duur!); douche- en omkleedcabines op het werk (voor de fietsers); flexibele werktijden (voor degenen die door het OV om 05.00 uur op moeten staan); zonnig weer op bestelling (geintje!), etc. etc. Wat het fietsen betreft hebben we al een prima structuur, veel fietspaden en zo, maar inderdaad, kinderen in de winter door het donker laten fietsen naar hun sportclubs en dergelijke zie ik ook niet zo zitten. Meer verlichting, meer politie op straat?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

Snelle aflevering van goederen thuis via internet?

School voorbeeld van het vergeten van andere uitvindingen. Het beste is de SRV-wagen. Ken je die nog? Dat is een rond rijdende winkel waar je alle dagelijkse spullen kunt kopen. De film flodder heeft er ook zo een.

Maar mensen gaan liever een uur op en neer naar de Aldi omdat dat half zo duur is.

Over het OV, ook ik, toen ik nog in EHV naar school ging, kon kiezen tussen anderhalf uur bussen (3), met een frequentie van een keer per uur. 50 minuten fietsen of een half uur rijden.

Ik koos het vaakst voor fietsen.

Berichten: 160

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

Het wegdoen van de auto in deze moderne maatschappij staat ongeveer gelijk met het afhakken van een been. (Zo is het wegnemen van de TV het wegnemen van een oog. Het wegnemen van de computer een gat in het geheugen slaan.) Mensen hebben hun leven ingericht rond het verkleinen van de wereld. Men wil overal snel bij zijn en alles snel willen weten. Wanneer je eenmaal de geneugten van de auto hebt geproefd, wil je (en in de meeste gevallen kun je) niet zonder die luxe meer. De moderne wereld is gebaseerd op het verkleinen van de wereld en het snel beschikbaar zijn van informatie. Werkeloze mensen kunnen nooit beweren dat ze de auto nodig hebben voor hun werk. Ze zijn per slot van rekening werkeloos. De kans echter dat ze een baan krijgen wanneer ze niet in het bezit zijn van een auto is gelijk een heleboel kleiner.

Bovendien is het moeilijker geworden om de sociale contacten te onderhouden zonder auto. Zoals al eerder is aangegeven komt het ov niet overal, en wanneer ze er al komen is het heel lastig. Het duurt te lang en het is een inlevering van eigenbeschikking. Het ov bepaald wanneer er wordt vertrokken en niet het individu. Het ov bepaald tot hoe laat je ergens kan blijven en niet het individu. dat zijn vrijheden de de mens waarschijnlijk niet licht opgeeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

Onze samenleving is sterk op de auto ingesteld. Dat maakt zaken mogelijk die voor deze tijd niet konden. Voor een deel is dat vrijheid. Bijvoorbeeld meer keuze in waar je gaat wonen. Je hoeft niet meer dicht bij je werk te gaan wonen en kan dus ruimer, mooier of goedkoper wonen op enige afstand.

Je kan vertrekken en aankomen op de tijd die je wilt (althans buiten de spits in die delen van het land die daar gevoelig voor zijn).

Het beroep dat ik 4 van de 7 dagen uitoefen is deels op die automobiliteit gebaseerd: ik wordt gedetacheerd bij bedrijven die mijn hulp tijdelijk nodig hebben. Aangezien ik gemiddeld 2 uur per dag nodig heb om daar te komen is die auto vrijwel noodzakelijk. Met het openbaar vervoer zou ik momenteel ongeveer 4 uren per dag onderweg zijn, waardoor het een behoorlijk veel vragende baan zou worden. Dergelijk flexibel werk is door de automobiliteit ontstaan.

Natuurlijk zijn er enorme nadelen aan automobiliteit:

- ruimtebeslag (bijna 2% van het Nederlandse oppervlak is voor autoverkeer ingericht

- enorme kosten zowel van overheidswege als van bedrijven en personen

- stank, lawaai en andere overlast

- het grootste deel van de verkeersdoden (1000 per jaar in NL) komt als gevolg van het autoverkeer

- smog en milieuverontreiniging

De voordelen van automobiliteit zijn kennelijk groter.

Uiteraard kunnen we het ook met aanzienlijk minder auto's af, maar een reductie met bijvoorbeeld 90% heeft wel een aantal gevolgen:

- Minder mobiliteit, met name op de lange afstand. Het openbaar vervoer, met name de trein, kan niet zomaar die mobiliteit overnemen

- Veel mensen en bedrijven zullen moeten verhuizen zodat mensen weer op loop of fietsafstand van hun werk (kunnen) wonen. Dat betekent ook een ander ontwerp van steden en dorpen.

- Meer ruimte voor de fiets, inclusief voorzieningen die Veertje ook noemde

- Minder ruimtelijke flexibilitiet, ik zal dus een ander soort werk moeten zoeken.

Automobiliteit lokt luiheid wel een beetje uit, maar ik denk niet dat er automobiliteit is omdat mensen lui zijn. Als je die auto toch hebt staan kan je echter net zo makkelijk met de auto naar de sportschool inplaats van die 500 meter te lopen...
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 160

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

Automobiliteit lokt luiheid wel een beetje uit, maar ik denk niet dat er automobiliteit is omdat mensen lui zijn.  
De auto lokt luiheid inderdaad uit. De auto is uitgevonden omdat de mens nu eenmaal sneller wilde kunnen gaan dan met louter spierkracht mogelijk is. (Formule een races zijn populairder dan tracktorpull wedstrijden. Om maar eens iets te noemen.) De mens wil de wereld naar zijn hand zetten. En dat lukt door de wereld kleiner te maken. Dat kan wanneer je sneller van punt a naar punt b kunt gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

Snelle aflevering van goederen thuis via internet?
Nee, dat zei ik niet. Ik zei standaard aflevering van grote goederen thuis (ik krijg de nieuwe Hema tuintafel namelijk echt niet mee op de fiets en moet voor thuislevering betalen!) en boodschappen thuis via internet (voor de luie mensen onder ons zonder fietstassen!)
School voorbeeld van het vergeten van andere uitvindingen. Het beste is de SRV-wagen. Ken je die nog? Dat is een rond rijdende winkel waar je alle dagelijkse spullen kunt kopen. De film flodder heeft er ook zo een.
De laatste keer dat ik zo'n ding zag rijden was zeven jaar geleden. Hier is hij allang afgeschaft. Rijdt 'ie bij jou nog wel? Volgens mij is het een uitstervend fenomeen en geen uitvinding!
Maar mensen gaan liever een uur op en neer naar de Aldi omdat dat half zo duur is.
Ja, dat klopt, en is ook een beetje belachelijk. Trouwens, om misverstanden te voorkomen, ik doe alle boodschappen op de fiets, met giga-fietstassen waardoor men wil weten of ik wel een groot rijbewijs heb of niet.
Over het OV, ook ik, toen ik nog in EHV naar school ging, kon kiezen tussen anderhalf uur bussen (3), met een frequentie van een keer per uur. 50 minuten fietsen of een half uur rijden.

Ik koos het vaakst voor fietsen.
Dat is een goede keuze, en je zult begrijpen dat ik me daarin kan vinden. Maar: het merendeel heeft die keuze niet of maakt die keuze niet, of dat laatste nu terecht is of niet, en dus zul je de maatschappij zodanig moeten aanpassen dat het voor mensen weer aantrekkelijk wordt om te gaan fietsen of het openbaar vervoer te nemen. Je kunt de mensen niet meer opvoeden, je kunt het ze wel makkelijker maken om de goede keuze te maken. Dat bedoelde ik dus.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Waarom laat men de auto niet staan?

Waarom is men verknogt aan hun auto. Heeft het te maken met hun vrijheid of is het meer status en luiheid?
Het verknogt zijn aan de auto komt voort uit, het afhankelijk zijn van, als men gebruik wil maken van het openbaar vervoer.

Zou men een OV hebben waarmee je op elk gewenst moment, op een redelijke afstand van waar je je bevindt en op een redelijke afstand zou kunnen komen van waar naar je je zou willen verplaatsen, gebruik zou kunnen maken dan zou het autogebruik in particulier bezit dalen.. Nu hoor ik een aantal "slimme" breintjes kraken en denken maar we hebben toch al een taxi?. Dan dus ook nog tegen een redelijke prijs of valt een taxi niet onder OV? en wordt het beschouwt als een dienstverlener? maar dit laatste doet een bus toch ook?

Reageer