Parasiet op vliegen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Parasiet op vliegen?

Ik vind, sinds een paar maanden, als ik een vlieg vang soms een klein insect op mijn handen. Het beestje is rood bruin, maximaal 1mm lang en ongeveer net zo breed als lang. Onder een vergrootglas zie ik (met moeite) zes poten. Ik heb er eentje in een potje gestopt en die heeft het een paar dagen overleefd.

Ik heb geen fototoestel met een macrofunctie die zo goed is dat ik er een goede foto van kan maken, maar een bedwants is het dichtstbijzijnde wat ik kan vinden.

Afbeelding

Het achterlijf is echter kleiner dan op bovenstaande foto.

Ik heb deze beestjes alleen nog maar gezien na het vangen van een vlieg, nooit los. Omdat ik eerst dacht aan de bedwants (die nogal schadelijk kunnen zijn voor mensen) heb ik de hele slaapkamer zeer grondig onderzocht, maar niets gevonden. Kan het zijn dat dit een parasiet op vliegen is? Is hij schadelijk voor mensen?

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Parasiet op vliegen?

Ehm, Heb je verder wel eens last van jeuk of is het echt alleen tijdens het vliegenvangen?

Kan zijn dat het luis is, of misschien een groot uitgevallen huisstofmijt.
Kabouters bestaan niet

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Parasiet op vliegen?

Ik denk dat het een teek is, echter dat deze op vliegen zitten daar heb ik nog nooit over gehoord.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Parasiet op vliegen?

een teek is toch vrij groot, denk niet dat zo een vlieg nog ver vliegt dan :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Parasiet op vliegen?

Een teek kan heel erg in lengte verschillen. De kleinsten kunnen makkelijk 1 mm zijn. Die moeten dan nog voor de eerste keer voeden.

De teken die je normaal gesproken ziet hebben al een paar keer gevoed.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Parasiet op vliegen?

Ik zie dat soort mijt-achtige beestjes ook wel eens op grotere insecten. Wat jij zegt, nog net met het blote oog waar te nemen. Ik denk dat het een soort parasieten zijn.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Parasiet op vliegen?

Dit vond ik:
Veel bijen en hommels hebben last van mijten. Sommige zijn slechts commensalen. Zij eten mee met de insecten wanneer het insect eet of in het broednest, waarbij ze ook de voorraden of afvalstoffen gebruiken. De mijten bij veel hommels en solitaire bijen zijn meestal commensalen. Ze verspreiden zich door zich te hechten aan het insect en mee te vliegen naar de bloemen, waar zij achterblijven en wachten op een volgend insect. Op het hier gegeven plaatje is een Osmia rufa vrouwtje te zien, dat zo veel mijten heeft, dat vliegen onmogelijk is. Dan werkt de verspreiding dus niet en is het voor beide, parasiet en gastvrouw, geen goede zaak. Op het onderliggende plaatje zijn parende osmia's te zijn, waarop ook mijten aanwezig zijn, maar wel wat minder.
Van: http://www.ahw.dds.nl/indexoverig.html
Insects may also have parasitic mites. Examples are Varroa destructor which attaches to the body of the honeybee and Acarapis woodi, which lives in the trachea.
Van Wikipedia

Mijten zijn overigens geen insecten maar spinachtigen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Parasiet op vliegen?

Bedankt voor alle reacties tot zover!

@ Kabouter: nee, ik heb geen last van jeuk of insectebeten.

@ Wouter & Cycloon: als het teken zouden zijn, zouden ze dan niet op de mens over willen springen? Ik heb daar nog geen last van gehad.

@ Cassanne: Bedankt! Dat klinkt erg aannemelijk! Ik meende wel dat ik zes poten en twee voelsprieten telde, geen acht poten. Zouden op grotere insecten parasiterende mijten ook voor de mens schadelijk kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Parasiet op vliegen?

Teken kunnen NIET springen, ze kunnen zich slechts laten vallen. M'n hond heeft vaak zat teken, ik heb er nog nooit een gehad (gelukkig). Krijgen teken de kans om op de mens over te 'springen' dan kunnen ze dit wel doen. Bedenk je wel dat het hier om teken gaan die in een heel vroeg stadium van hun leven zitten en vrij hulpeloos zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Parasiet op vliegen?

Het lijkt wel of die teek denkt: Hey kijk daar een mens, ik ga daar maar op zitte, is veel lekkerder bloed daar :shock:

Een teek gaat gewoon erges naartoe voor het bloed, of dit nu een mens is of een ander dier maakt het niet echt uit, als de eenmaal een gastheer gevonden heeft gaat die niet direct veranderen als hij een mens tegenkomt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Parasiet op vliegen?

Ik denk niet dat de beestjes die jij ziet voor mensen schadelijk zijn. Voor de vlieg waarschijnlijk wel (al was het maar door de extra energie die het kost om ze mee te dragen). Zijn je vliegen ook makkelijker te vangen? Dat zou er op wijzen dat ze een slechtere conditie hebben.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Parasiet op vliegen?

heb ik ook eens gezien, vond het akelig: ik sloeg op de venster en vlieg dood en plots kroop een piepklein spinachtig/insectachtig(heb geen poten geteld) diertje wel het was spierwit wel, niets rood of zo, het leek wel of het uit de vlieg kroop, maar dan weer moeilijk te zeggen want van de vlieg bleef niet veel over behalve een hoopje spijs

Berichten: 2

Re: Parasiet op vliegen?

Ik heb ook vliegen met beestjes d'r op in huis... kan niet zeggen dat ik het er appetijtelijk vind uitzien...

Ik heb een vlieg doodgeslagen, en een van de kleine parasietjes onder een vergrootglas op de foto gezet. Het is een kreeftachtig beestje met 2, voor z'n formaat, reusachige klauwen. Het lijkt een beetje op een schorpioen, maar dan zonder de angel.

zie voor de foto deze link

Ben benieuwd of iemand weet wat 't is...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Parasiet op vliegen?

Dat beestje van jou is volgens mij een pseudo-schorpioen (een familie met veel verschillende soorten). Ik denk dat deze alleen maar meeliften met de vliegen.

Kijk maar: http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudoscorpion
Pseudoscorpions are generally beneficial to humans since they prey on clothes moth larvae, carpet beetle larvae, booklice, ants, mites, and small flies. They are small and inoffensive, and are rarely seen due to their size. They usually enter the home by "riding along" with larger insects, or are brought in with firewood. They are often observed in bathrooms or laundry rooms, since they seek humidity. They may sometimes be found feeding on mites under the wing covers of certain beetles.


Ze zijn, net als mijten, lid van de spinnenfamilie. In tegenstelling tot mijten zijn pseudoschorpioenen echter geen parasieten maar jagers. Ze eten zeer kleine insectjes.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 2

Re: Parasiet op vliegen?

Mijn beest lijkt inderdaad wel heel erg op het beest op de foto op wikipedia. Cool. Of niet zo coll eigeliljk, dat die beesten nu in mijn huis wonen... wordt d'r wat kriebelig van :shock:

Reageer