Springen naar inhoud

Luchtballon

• Log in om te kunnen reageren

Barre

Barre

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2009 - 00:59

Vraagstuk:

Een luchtballon vliegt naar het noorden met constante snelheid van 180 km/u t.o.v. de lucht.
De wind waait tegen 100 km/u uit het N.W.

a) Snelheid ballon t.o.v. grond?
b) Afgelegde afstand na 3 u vliegen?
c) Zelfde probleem, maar wind uit het N.O.

vraag b en c zal ik wel kunnen eens ik wat op weg ben gezet met vraag a, maar weet helemaal niet hoe er aan te beginnen. Ik denk dat het 2 stelsels zijn.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 december 2009 - 01:40

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46339 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2009 - 07:56

Vreemde luchtballon, met zo'n snelheid t.o.v. de lucht. :eusa_whistle: Maar goed.

teken eens (op schaal) een snelheidsvector van 18 cm noordwaarts, en uit het NW, dus ZO-waarts een snelheidsvector van 10 cm. Stel die twee vectoren samen tot één.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Barre

Barre

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2009 - 14:57

Ik heb nu antwoord a en b gevonden, maar antwoord c vind ik nog niet.

Voor antwoord a heb ik : X component : 180 - 100 * cos (45) = 109

Voor Y component: 0 + 100 * sin(45) = 70,7

eind oplossing : 36,1 m/s

maar voor de wind uit het Noord westen, dan zou de Y-component nul moeten zijn? Maar op mijn schets klopt dit niet.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46339 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2009 - 17:12

maar voor de wind uit het Noord westen, dan zou de Y-component nul moeten zijn? Maar op mijn schets klopt dit niet.

hoezo zou die y-component 0 zijn? als ik de noord-zuid richting als y-as van mijn referentiestelsel beschouw, dan heeft wind uit eh noordwesten een hoek van 45 met die as, en dus zowel een y- als een x component, zelfs even groot.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Barre

Barre

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 december 2009 - 17:19

Ind, ik dacht dat het ook hetzelfde was, maar de uitkomst voor de wind uit het noord oosten zou 30,3 m/s moeten zijn.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46339 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2009 - 19:17

Je zou dan bijna gaan denken dat de draaiing van de aarde in het probleem betrokken moet worden, maar dat lijkt me te zot voor woorden.
Nee, deze beide probleempjes, NW of NO, moeten exact dezelfde uitkomst opleveren. Ik heb hem eventjes berekend voor een NNW wind (hoek 22,5°) maar dan is het eindresultaat 27,8 m/s. Dus een typefoutje in de windrichting zal het dan ook niet zijn.

Barre

Barre

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 december 2009 - 21:41

Mja inderdaad, maar dit staat er bij de oplossing:

Als de wind uit het noordwesten waait is vBG = 36,1 m/s en de hoek met de X-as bedraagt 57,0°
Waait de wind uit het noordoosten dan is vBG = 30,3 m/s en is de hoek met de X-as gelijk aan 147°

Maar ik kom voor beiden 36,1 m/s uit

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46339 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 december 2009 - 21:52

c) Zelfde probleem, maar wind uit het N.O.[/b]p>

dan kunnen nooit de hoeken gelijk maar de snelheden anders zijn.

Als je de opgave in je startpost correct overgenomen hebt, is het antwoordenboekje fout. En dat is geen uitzonderlijk fenomeen :eusa_whistle: .

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures