Dierlijke weefsels

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Dierlijke weefsels

Hey!

Vraagje..

De belangrijkste anorganische ionen in dierlijke weefsels zijn volgens mij: Na, K, Cl . Juist, of zijn er nog meerdere?

En vooral: wat zijn hun fysiologische functies?

:eusa_whistle:

Berichten: 8.614

Re: Dierlijke weefsels

Ca2+, Mg2+ en CO32- horen ook zeker thuis in dit lijstje.

Wat betreft hun fysiologische functies zul je iets specifieker moeten zijn: daar zijn boeken over volgeschreven (zoals de beroemde Duitse fysioloog en Nobelprijswinnaar Otto Loewi ooit zei: "Kalzium ist alles.").

PS: Deze topic hoort eerder thuis in het fysiologiesubforum.

EDIT: Kijk ook eens hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 6

Re: Dierlijke weefsels

Boeken vol geschreven? Hmm, dan google ik verkeerd want ik vind geen goede info op internet!

En specifieker zijn, ik wou dat ik het kon. We hebben van de prof typevragen gekregen en dat was er eentje van en er staat natuurlijk niets van in de cursus. Zoals de meeste vragen. ](*,) :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Dierlijke weefsels

Een indeling maken naar belang gaat lastig, je kunt wel een indeling maken naar voorkomen. Maar om het toch maar in me mond te nemen; ze zijn over het algemeen vrij belangrijk ja.

Andere veel voorkomende cq belangrijke ionen zijn bijvoorbeeld calcium, magnesium en fosfaat.

De functies zijn zo uitgebreid dat je het beste een zoekactie kunt starten op het internet, maar ik wil alvast een paar voorbeelden geven.

Na = overdracht van zenuwprikkels, handhaving osmolaliteit, inwisselbaar tegen andere ionen (kalium bijvoorbeeld)

K = geldt hetzelfde als Na

Ca = betrokken bij spiercontracties, overdracht van zenuwprikkels, bestandsdeel van botten

Probeer zelf het lijstje aan te vullen voor de andere ionen. Als je zelf op zoek gaat vind je altijd meer dan als iemand het hier klakkeloos neerzet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Dierlijke weefsels

Superlink Klinterklaas :eusa_whistle:

Alleen, welke functie heeft CO3²- ?

En HCO3- is er ook eentje, juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Dierlijke weefsels

Orcinus schreef:Superlink Klinterklaas :eusa_whistle:

Alleen, welke functie heeft CO3²- ?
Staat ook toch in die link?

HCO3- kan als buffer fungeren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Dierlijke weefsels

Ja, idd staat er ook in, maar ik vat niet wat ze er juist mee bedoelen..

Klein woordje uitleg aub?

Thanks :eusa_whistle:

Reageer