Celbio: transcriptie en translatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

Celbio: transcriptie en translatie

Beste mensen,

Ben nu al een tijdje bezig met het leren van mijn biologietentamen maar een van de basisdingen blijft me heel onduidelijk. Ik heb al op menige website gezocht maar ik krijg het gewoon niet op een rijtje gezet, daarom heb ik besloten om het hier te vragen..

Het is me onduidelijk of de streng afgelezen wordt van 3' -> 5' of van 5' -> 3' (met 3'=COOH en 5'=NH groep)

1. Wanneer DNA gepolymeriseerd wordt

2. Wanneer RNA uit DNA afgeschreven wordt (dus transcriptie)

3. Wanneer het ribosoom het mRNA vertaalt naar een eiwit (dus translatie)

Het enige wat ik wel zeker denk te weten is dat elke streng die erbij gemaakt wordt (zoals het DNA en RNA respectievelijk bij 1 en 2) in een tegenovergestelde richting komt te liggen. Dus als bij 2 bij de 3' kant begonnen word dan zal het eerste mRNA deel dat ontstaat de 5' kant zijn.. toch?

Ik hoop dat het me na een lange tijd nu eens eindelijk duidelijk wordt haha :eusa_whistle:

Alvast bedankt,

Thomas

Berichten: 114

Re: Celbio: transcriptie en translatie

Antwoorden op vraag 1 en 2 volgens Wikipedia:

As in DNA replication, DNA is read from 3' → 5' during transcription. Meanwhile, the complementary RNA is created from the 5' → 3' direction.

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Celbio: transcriptie en translatie

Op youtube staan een hele lading filmpjes die je in heel mooie animatie antwoord kunnen geven. Dit is er een van.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Een kanttekening die hierbij geplaatst moet worden is dat de transcriptie die hier plaatsvind meteen mRNA zou maken. Dit is in het echt niet zo, eerst zal je pre-mRNA verkrijgen. Splicing zal o.a. dan vervolgens zorgen voor de formatie van mRNA. Dit mRNA gaat inderdaad dan de cel uit om met behulp van de ribosomen eiwitten te vormen. De manier hoe de translatie staat weergegeven klopt best aardig. Een aantal kleine dingen, zoals hoe dit specifiek gestart word staat niet duidelijk weergegeven, maar is voor de hoofdboodschap ook niet van belang. Wel zie je heel mooi hoe het ribosoom zorgt voor een verbinding tussen het tRNA (met een gekoppeld aminozuur) en het mRNA.

Om verder specifiek in te gaan op je vragen: DNA polymerisatie zal plaatsvinden tijdens de celcyclus (M fase) tijdens dit proces zal het complete genoom worden gedupiceert. Het template DNA zal altijd worden afgelezen van 3' naar 5'. Hiervoor word de zogenaamde duplicatie vork gevormd. Zodat beide complementaire DNA strengen van 3' naar 5' worden afgelezen. Doordat deze 2 strengen een tegenover gestelde orientatie hebben zal dit lijden tot een een leading en een lagging strand. Dat staat hier in een heel leuk filmpje uitgelegd.

Betreffende je tweede vraag. Ben je bekend met de term transcriptie factoren? Dit zijn eiwitten die binden aan DNA om RNA polymerase juist naar de startsite te sturen of het weg te houden. Een hele batterij aan transcriptie factoren is constant aan het werk om een balans tussen activatie en repressie van de start van RNA polymerisatie te controleren. Dit is dus per gen, per celtype, per tijdsperiode verschillend.

De meeste regulatie van expressie vindt plaats op het niveau van transcriptie. Zodra mRNA door de nucleopore is gegaan zal een ribosoom dit binden. Net zolang het RNA aanwezig is, zal translatie plaatsvinden. Er is een proces dat RNA afbreekt. De tijdsduur hoe lang RNA kan worden afgelezen (en indirect de hoeveelheid eiwit bepaald) wordt voornamelijk gereguleerd door de 3' poly-A staart. Dit is een stuk RNA aan de 3' kant van het RNA bestaanden uit alleen maar adenines. Verder zal de 5' cap van het RNA vernietigd kunnen worden. Dit zijn beiden processen gereguleerd door P-bodies. Verder zijn er nog een aantal andere processen die expressie kunnen reguleren op het eiwit niveau die minder algemeen bekend/van belang zijn. Als ik jou was zou ik daar dan ook niet te veel aandacht aan besteden (ze zijn redelijk specifiek). Om ze toch even te noemen (mocht je er meer over willen weten), het gaat hier om microRNAs, Riboswitches en als laatste het (in zoogdieren) heel zeldzame proces van gen specifiek repressie. Een eiwit kan zijn primaire functie verlaten en direct aan het mRNA binden om translatie te voorkomen simpelweg door zijn aanwezigheid (dit verstoord de ruimtelijke vorm dusdanig dat ribosomen het mRNA niet kunnen processen). Het enige eiwit in mensen met deze functie die bekend is, is aminoacyl tRNA synthetase.

Mocht er nog iets onduidelijk zijn, gewoon vragen... maar probeer wel specifiek in je vragen te zijn. Vaak zijn er namelijk meer processen tegelijkertijd aan de gang. Als we weten welk process je bedoeld dan scheelt dat veel lees en type werk voor iedereen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer