Kosten zonne-auto

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Kosten zonne-auto

Voor mijn PWS heb ik een auto op zonne-energie gebouwd.

Om mijn verslag nu compleet te gaan maken wil ik graag de kostprijs van de auto gaan berekenen.

Heeft iemand hier ervaring mee en met welke punten moet ik rekening houden?

Zelf heb ik nog geen idee hoe ik dit ga aanpakken en op internet kan ik hier nou ook niet echt veel over vinden!

Aandachtspunten:

- Massa productie

- Zonne-cellen

- elektro motor

- sensoren voor satteliet (soort tom tom)

- Spoelen voor inductie stroom (zie: Topic draadloze stroom)

- op langer termijn geen brandstof kosten

- Subsidie (schatting: twee keer zoveel als de huidige hybride auto's?)

- Geen belasting (De nieuwe volkswagen polo betaald ook geen belasting, zelfs geen wegenbelasting!)

Michiel

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kosten zonne-auto

subsidie, brandstofbesparing en belastingvoordeel zijn geen onderdeel van een kostprijsberekening.

Een eenvoudige schatting van de kostprijs: hoeveel kost het materiaal dat je inkoopt en hoeveel uur moet je iemand in huren die deze onderdelen in elkaar zet tot een auto.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 37

Re: Kosten zonne-auto

Oké, het hoort niet bij de kostprijs.

Maar we willen ook graag de prijs berekenen die de consument betaald.

En daar komt de subsidie en de aankoop belasting dan toch om de hoek kijken.

Dit willen we het liefst apart vermelden, dus de kostprijs en de prijs die de klant betaald.

Vervolgens is het plan om ook de kosten op de langer termijn te bekijken, en hiermee te laten zien dat de zonne-auto economische ook (of juist niet) aantrekkelijk is voor de consument.

Een ander probleem, hoe weet ik hoeveel materiaal ik in het echt nodig heb?

IK heb zelf maar een kleine auto gebouwd, maar dit is van hout en daardoor helemaal niet te vergelijk.

Reageer