Endosporen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

Endosporen

In een oude examenopgave kwam ik de volgende vraag tegen:

Ba c t e r i ë n

Een onderzoeker vulde twee kolven met hooi en water, sloot ze af met een wattenprop en liet

ze gedurende enkele dagen staan. In de kolven ontwikkelden zich bacteriën. Deze bacteriën

kunnen onder bepaalde omstandigheden endosporen vormen.

Vervolgens voerde hij twee experimenten uit. In experiment 1 kookte hij het hooi-aftreksel

in kolf 1 gedurende enkele uren. Na verloop van tijd ontwikkelden zich in dit hooi-aftreksel

toch weer nieuwe bacteriën.

In experiment 2 kookte hij het hooi-aftreksel in kolf 2 drie maal gedurende één minuut, met

telkens een tussenpoos van twaalf uren. Na verloop van tijd ontwikkelden zich in dit

aftreksel geen bacteriën.

Ter verklaring van de resultaten van beide experimenten worden de volgende beweringen

gedaan.

1. Actief delende bacteriën zijn niet bestand tegen kooktemperatuur en endosporen wel.

2. In beide experimenten ontwikkelden endosporen zich tot actief delende bacteriën.

Welke van deze beweringen vormt of welke vormen een verklaring voor de resultaten van

beide experimenten?

A geen van beide beweringen

B alleen bewering 1

C alleen bewering 2

D beide beweringen

Het juiste antwoord is kennelijk D, maar ik snap niet waarom 2 juist is. De endosporen ontwikkelen zich in het tweede deel van het experiment toch juist niet tot delende cellen?

Hoop dat iemand het me uit kan leggen! Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Endosporen

De endosporen ontwikkelen zich in het tweede deel van het experiment toch juist niet tot delende cellen?
Want..? Ik snap wel waarom je dat denkt, maar denk er nog eens over na nu je weet dat 1) koken alleen van invloed is op de actief delende cellen en 2) het een tijdje duurt voordat een endospore 'ontkiemt' tot een actieve cel.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 50

Re: Endosporen

Moet ik het dan zo zien: De endosporen die zich tot actieve cel ontkiemen gaan in het tweede experiment dood bij de tweede (en derde) verhitting? Dus eeh er ontwikkelen zich steeds (in beide experimenten) endosporen tot actief delende cellen en in het tweede experiment wordt over een grotere periode verhit (drie keer met twaalf uur er tussen) waardoor de endosporen die zich tot delende cel ontwikkelen (na de eerste verhitting) toch dood gaan?

Klopt dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Endosporen

Helemaal :eusa_whistle:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer