Zilver verkleuring

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Zilver verkleuring

Voor mijn hobby verwerk ik zilver in allerlei vormen en maten . als bepaalde vormen zijn afgewerkt dan moeten ze aan elkaar bevestigd worden d.m.v. solderen .

Dit solderen vindt plaats bij hogere temperatuur en met toevoeging van zilversoldeer met een eutecticum van 750 C en

Borax ( Natriumboraat)

Vaak moeten verschillende onderdelen worden samen gevoegd en daarbij wordt gebruik gemaakt van ijzeren pincetten

welke voldoende kracht kunnen uit oefenen op deze voorwerpen.

Mij valt op dat tijdens het solderen een rode kleur op het zilver verschijnt ,ik verwacht dat dit een ijzer/zilver complex

vorm is , en ik vraag mij af of dit mogelijk een aanleiding kan zijn voor het ontstaan van Atomer ijzer aan het zilver oppervlak bij het afkoelen

Graag zou ik hier meer info over verkrijgen of deze gedachten gang juist is .

Met het verstrekken van deze info hoop ik hiermee voldaan te hebben aan de wensen van het wetenschap forum .

Groeten hermandad

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zilver verkleuring

Ik vind nogal wat verschillende soorten zilversoldeer, onder andere deze:

http://www.multiweld.nl/docs/BDBinDoc.asp?...E64B78EDA2B6%7D
HDZ CS 111 Zilversoldeer Flexi

..//..

2. Samenstelling en informatie over de bestanddelen:

Chemische karakterisering: metaallegering volgens DIN 8513 L-Ag 55 Sn, coating volgens DIN 8511 SH 1.

legering:

7440-22-4 zilver ca. 55 % 7440-50-8 koper ca. 21 %

7440-31-5 tin ca. 2 % 7440-66-6 zink ca. 22 %

coating:

bevat borverbindingen en complexe fluor-boraatverbindingen
maar er zijn zo te zien nog veel meer soorten met andere bestanddelen/coatings. Zouden die ook zo hun invloed kunnen hebben?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Zilver verkleuring

Kijk daar heb ik nu wat aan , geen pas klare antwoorden maar hinds en deze bevat telefoon nummers en namen en info

Jan bedankt . De soldeer die bij het zilversmeden wordt gebruikt wordt gekarakeriseerd met nr´s 0 -1 -2 -3- en staan in relatie tot het smeltpunt . In de samenstelling van deze solderen komt zeker geen Sn voor want dat schijnt dodelijk te zijn voor de zilverstruktuur .

Nogmaals bedankt , alle info is welkom

Groeten hermandad

Reageer