Kogelbaan...of niet?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Kogelbaan...of niet?

Hallo,

Ik zit met de volgende vraag:

Een massa van 0,600 kg wordt op de top van een helling van 30° horizontaal weggeschotenen en komt halverwege de helling neer met v = 6,00 m/s. Daarna glijdt de massa naar beneden met constante snelheid De hoogte van de helling is 3,00 m, wrijvingscoëfficiënten: μs = 0,55, μk = 0,40.

a.Met welke snelheid wordt deze massa weggeschoten?

b.Bereken de arbeid uitgeoefend door de wrijvingskracht tijdens het glijden.

c.Bereken de maximale snelheid waarmee het deeltje aan de voet van de helling komt.


Voor vraag a) Nu is het duidelijk dat het hier om een soort kogelbaan gaat die de massa beschrijft. Maar het probleem is, we zitten op een helling.... (zie schets)
schets_fys.jpg
schets_fys.jpg (12.77 KiB) 212 keer bekeken
Nu zit ik met de volgende vragen:

Zijn de klassieke formules voor een kogelbaan hier geldig? Hoe kies je best het assenstelsel? Hoe moet je tewerk gaan om de beginsnelheid te vinden? De beginsnelheid zal dus enkel bestaan uit een horizontale component.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Kogelbaan...of niet?

Zijn de klassieke formules voor een kogelbaan hier geldig?
pourquoi pas?
Hoe kies je best het assenstelsel?
Doet er niet toe, kwestie van consequent werken en je komt er altijd uit. Pak maar gewoon horizontaal-verticaal.
Hoe moet je tewerk gaan om de beginsnelheid te vinden? De beginsnelheid zal dus enkel bestaan uit een horizontale component.
het ding valt over een verticale hoogte van 1,5 m. (komt halverwege de helling neer)

de verticale snelheid vy bij het neerkomen is te berekenen

De grootte van de resultante snelheid is bekend.
jeanjean1.gif
jeanjean1.gif (6.56 KiB) 210 keer bekeken
Dus volgt de hoek van die snelheid van 6 m/s, en vervolgens de beginsnelheid vx.

komt het er daarna op aan van die 6 m/s de component langs de helling te bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 393

Re: Kogelbaan...of niet?

Oké alweer een heel verhelderend antwoord. Bedankt!

Berichten: 393

Re: Kogelbaan...of niet?

Eerst en vooral sorry voor het overbodige topic van daarstraks. Was al helemaal vergeten dat ik 'm al eens gevraagd had. :eusa_whistle:

Het is me dan toch nog niet duidelijk. Mijn vraag was: Bij het neerkomen van het projectiel op de helling, mag de 'Vy - component' dan weggelaten worden, zodat er enkel verder wordt gerekend met de Vx component voor het glijden (en dus vervolg van de oefening)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Kogelbaan...of niet?

Eerst en vooral sorry voor het overbodige topic van daarstraks. Was al helemaal vergeten dat ik 'm al eens gevraagd had. :eusa_whistle:
Mijn opa zei dan altijd: "Ik heb dat ook wel eens, maar jij hebt dat al jong..... " ](*,)
Het is me dan toch nog niet duidelijk. Mijn vraag was: Bij het neerkomen van het projectiel op de helling, mag de 'Vy - component' dan weggelaten worden, zodat er enkel verder wordt gerekend met de Vx component voor het glijden (en dus vervolg van de oefening)?
komt het er daarna op aan van die 6 m/s de component langs de helling te bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 393

Re: Kogelbaan...of niet?

Oke, en als ik het goed heb is die snelheidscomponent langs de helling meteen ook het antwoord op vraag C?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Kogelbaan...of niet?

nee, want er zit nog een wrijvingscoëfficiënt in de weg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 393

Re: Kogelbaan...of niet?

Er staat toch in de opgave dat de massa met een constante snelheid dan naar beneden glijdt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Kogelbaan...of niet?

Sorry, je hebt gelijk. Beetje idiote vraag eigenlijk, zo na vraag B, want om die op te lossen heb je die constante snelheid als gegeven nodig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 393

Re: Kogelbaan...of niet?

Owkeej dankjewel!

Reageer